Zoeken

Archief: De droomwereld van David Lynch

4

Vanaf 13 maart speelt LOST HIGHWAY van David Lynch opnieuw in de bioscoop, de gerestaureerde versie weliswaar. De klassieker uit 1997 zorgde samen met 'Mulholland Drive' voor een herwaardering van Lynch' werk in Europa, nadat hij in Cannes werd uitgefloten met zijn Gouden Palm voor 'Wild at Heart'. Zo verwoordt Ivo De Kock het in een dvd-portret van Lynch' oeuvre, gepubliceerd in 2003.

Opkomst van de kwaliteitsserie, aflevering 1: 'Film en Televisie'

0

De directie van het Filmfestival van Cannes bevestigt met haar programmatie dat de serie net zoveel filmisch potentieel heeft als de bioscoopfilm, en Cannes is niet het eerste filmfestival dat zo redeneert. Het festival vertoont in wereldpremière episodes van het tweede seizoen van 'Top of the Lake' en van het langverwachte derde seizoen van 'Twin Peaks'. Daar komt nog bij dat Cannes de door Netflix geproduceerde films 'Okja' en 'The Meyerowitz Stories' programmeert, wat met veel kritiek gepaard ging, en waardoor het festival zich openstelt voor een meer individuele dan collectieve kijkervaring. In deze reeks, waarvan we iedere donderdag een artikel online publiceren, kijken we hoe het gesteld is met de serie en wat de evolutie ervan betekent voor het filmmedium. In deze inleidende aflevering onderzoeken we hoe 'Filmmagie' zich vanaf haar ontstaan heeft verhouden tot de televisieserie.

Adieu scenarist David Sherwin (1942-2018)

0

In een stijl die schipperde tussen een luguber sprookje en een zwartgallige metafoor schreef scenarist David Sherwin de anarchistische Mick Travis-trilogie 'If....' (1969), 'O Lucky Man!' (1973) en 'Britannia Hospital' (1982) voor cineast Lindsay Anderson (1923-1994). Als zoon van een historicus en een latinist in het klassieke Oxford rekende hij af met het conservatisme van Old England.

Thema: Kleinhandelaars in angst

0

Hoewel Amerikaanse horrorfilms nog altijd geworteld zijn in de primordiale angsten van mens en maatschappij, vertonen ze de laatste jaren een onmiskenbare trend: kleinschalige, vaak onafhankelijke producties wagen zich aan een subversievere variant. Minder geld, meer verbeelding? Wat zegt de uitbeelding van tijdloze angsten over moderne cinema en de huidige samenleving?

Interview: Liesbeth De Ceulaer over Behind the Redwood Curtain

3

De immense Redwood-sequoia’s leven in een tijd en ruimte die de menselijke proporties ver overstijgen. Het woud en zijn bewoners bepalen elkaar al eeuwenlang. Een veelzijdige, vaak innige band die onder druk staat, zo toont BEHIND THE REDWOOD CURTAIN.

Opkomst van de kwaliteitsserie, aflevering 3: Vertelvormen

0

De kwantitatieve en kwalitatieve opmars van de serie brengt ons als kijkers in contact met diverse vormen van vertellen, verwant aan film en literatuur, maar met een eigen invulling.

Interview: Marcello Fonte over Dogman

4

“Marcello? Dat ben ik zelf voor 50%, de andere helft is voor rekening van het personage zoals regisseur-scenarist Matteo Garrone dat heeft bedacht, ook al is het verhaal van DOGMAN min of meer echt gebeurd.” Aldus Marcello Fonte, op het voorbije filmfestival van Cannes goed voor de prijs van Beste Acteur voor zijn rol.

Interview: directeur Nicola Mazzanti over CINEMATEK

0

Belgische filmliefhebbers zijn verwend. Met het Koninklijk Belgisch Filmarchief, in 2009 om taalkundige redenen omgedoopt tot CINEMATEK, beschikt ons land over een van ’s werelds belangrijkste filmmusea, het resultaat van een geschiedenis die bijna tachtig jaar teruggaat, namelijk tot 1938.

Adieu John Hurt

0

Op 25 januari overleed acteur Sir John Hurt aan de gevolgen van kanker, hij werd 77. Zijn lange carrière leverde hem een indrukwekkende filmografie op, waaruit we hier enkele hoogtepunten belichten.

Opkomst van de kwaliteitsserie, aflevering 4: Creatieve krachten

0

Ondanks de grote verschillen tussen films en series maken steeds meer filmmakers en acteurs de overstap naar het kleine scherm. Het is een zoveelste illustratie van het verhoogde prestige van de eens zo verguisde televisieserie, waarmee enkele televisiezenders en streamingplatforms vanaf ongeveer 2000 hoge ogen gooien.

Pagina's

onomatopee