Zoeken

Robert Eggers over The Lighthouse

5

Op 2 maart begon Robert Eggers in Noord-Ierland aan zijn Vikingepos 'The Northman'. Twee weken later legde producent Disney de opnamen stil: Covid-19. Een nieuwe tegenslag voor de Amerikaanse onafhankelijke regisseur die wel lof kreeg voor zijn debuut 'The Witch' en 'The Lighthouse', maar beide films slechts beperkt verdeeld zag worden. Zo haalden ze in België geen bioscooprelease. Maar in Deauville toonde Eggers zich tevreden. “Ik heb de film kunnen maken die ik wou.”

Under the Silver Lake

4

Het postmoderne cultmeesterwerk UNDER THE SILVER LAKE bleef ondanks een Cannesselectie wat onder de radar, maar David Robert Mitchells opvolger van 'It Follows' houdt Panos Cosmatos' prettig gestoorde ‘Mandy’ van de titel ‘cultfilm van het jaar’. De met een popsaus overgoten film noir ontluistert op hilarische, knotsgekke wijze de mythe van Hollywood.

The Personal History of David Copperfield

4

“Whether I shall turn out to be the hero of my own life … these pages must show.” Zo begint Charles Dickens’ achtste roman, David Copperfield. In totaal schreef hij er vijftien, met zo'n 650 personages, van wie er heel wat nog steeds tot de verbeelding spreken. Dat David Copperfield Dickens’ lieveling was, is te verklaren door het autobiografische karakter van het personage.

The Lighthouse

5

Samen met generatiegenoten Jordan Peele, David Robert Mitchell en Ari Aster behoort Robert Eggers sinds zijn contemplatieve debuut ‘The Witch’ tot het kransje Amerikaanse regisseurs die via gedurfde genrecinema de droomfabriek nieuw creatief leven kunnen inblazen. Dat illustreert het apocalyptische, burleske THE LIGHTHOUSE met verve.

Thema: Kleinhandelaars in angst

0

Hoewel Amerikaanse horrorfilms nog altijd geworteld zijn in de primordiale angsten van mens en maatschappij, vertonen ze de laatste jaren een onmiskenbare trend: kleinschalige, vaak onafhankelijke producties wagen zich aan een subversievere variant. Minder geld, meer verbeelding? Wat zegt de uitbeelding van tijdloze angsten over moderne cinema en de huidige samenleving?

Alien: Covenant

4

Deze sequel op 'Prometheus' begint met een gesprek tussen de synthetische mens David (Michael Fassbender) en zijn vader – zijn schepper – Peter Weyland (Guy Pearce) in een witte ruimte met een panoramisch uitzicht op een brok ongerepte natuur. In de verder kaal aangeklede ruimte zien we de David van Michelangelo, 'De Geboorte van Piero della Francesca', een Steinbach-concertvleugel waarop David een fragment uit 'Das Rheingold' van Richard Wagner speelt en verder nog een designstoel en het salontafeltje van Eileen Gray. Het gesprek gaat over sterven, macht en creëren, over de vergankelijkheid van de mens en het eeuwige leven van de robot.

Adieu Robert Forster (1941-2019)

5

Met 'Jackie Brown' loodste Quentin Tarantino in 1997 de in Europa minder bekende Robert Forster opnieuw de A-stroom binnen. Forster kreeg een Oscarnominatie voor zijn rol als borgtochtbemiddelaar. "The best job I ever had”, oordeelde de acteur zelf over zijn koerswijziging en eerste glansrol in dertig jaar.

The Flight of the Phoenix

4

Robert Aldrich werd amper 65 jaar oud en is ondertussen in de vergetelheid gesukkeld. Het zal velen dan ook verbazen dat de Amerikaanse regisseur van THE FLIGHT OF THE PHOENIX in de jaren 50 tot 70 enorme cinefiele passies losweekte met ‘Kiss Me Deadly’ en ‘The Big Knife’, zalen deed vollopen met ‘The Dirty Dozen’ en Burt Reynolds liet schitteren in ‘Hustle’.

Pagina's