Zoeken

Thema: Kleinhandelaars in angst

0

Hoewel Amerikaanse horrorfilms nog altijd geworteld zijn in de primordiale angsten van mens en maatschappij, vertonen ze de laatste jaren een onmiskenbare trend: kleinschalige, vaak onafhankelijke producties wagen zich aan een subversievere variant. Minder geld, meer verbeelding? Wat zegt de uitbeelding van tijdloze angsten over moderne cinema en de huidige samenleving?

Alien: Covenant

4

Deze sequel op 'Prometheus' begint met een gesprek tussen de synthetische mens David (Michael Fassbender) en zijn vader – zijn schepper – Peter Weyland (Guy Pearce) in een witte ruimte met een panoramisch uitzicht op een brok ongerepte natuur. In de verder kaal aangeklede ruimte zien we de David van Michelangelo, 'De Geboorte van Piero della Francesca', een Steinbach-concertvleugel waarop David een fragment uit 'Das Rheingold' van Richard Wagner speelt en verder nog een designstoel en het salontafeltje van Eileen Gray. Het gesprek gaat over sterven, macht en creëren, over de vergankelijkheid van de mens en het eeuwige leven van de robot.

The Flight of the Phoenix

4

Robert Aldrich werd amper 65 jaar oud en is ondertussen in de vergetelheid gesukkeld. Het zal velen dan ook verbazen dat de Amerikaanse regisseur van THE FLIGHT OF THE PHOENIX in de jaren 50 tot 70 enorme cinefiele passies losweekte met ‘Kiss Me Deadly’ en ‘The Big Knife’, zalen deed vollopen met ‘The Dirty Dozen’ en Burt Reynolds liet schitteren in ‘Hustle’.

Adieu scenarist David Sherwin (1942-2018)

0

In een stijl die schipperde tussen een luguber sprookje en een zwartgallige metafoor schreef scenarist David Sherwin de anarchistische Mick Travis-trilogie 'If....' (1969), 'O Lucky Man!' (1973) en 'Britannia Hospital' (1982) voor cineast Lindsay Anderson (1923-1994). Als zoon van een historicus en een latinist in het klassieke Oxford rekende hij af met het conservatisme van Old England.

Maps to the Stars

4

Cannes gaf David Cronenbergs nieuwste het etiket 'Hollywood-satire' mee. Ten onrechte, want het is een tragisch surrealistisch drama over streven naar vrijheid en onsterfelijkheid. “Niet alleen in Hollywood trachten mensen wanhopig hun bestaan te affirmeren”, aldus Cronenberg. MAPS TO THE STARS is een schrijnende 'Ik besta!'-schreeuw.

Alleen maar nette mensen

1

Wat een politiek incorrecte satire had kunnen worden, hebben zowel auteur Robert Vuijsje (van het boek ‘Alleen maar nette mensen’) als filmregisseur Lodewijk Crijns omgevormd tot een eigentijdse zedenkomedie. ALLEEN MAAR NETTE MENSEN pakt de Nederlandse stereotypes aan en laat ze één na één aan het woord.

Pagina's

onomatopee