Zoeken

Miles Ahead

4

Mijlpaal in de muziekgeschiedenis

Inside Llewyn Davis

4

Met elke nieuwe film verzekeren Joel & Ethan Coen zich een beetje meer van een topplaats in de annalen van de Amerikaanse cinema, als de meest standvastige kwaliteitsfilmers ooit.

Widows

4

Vier weduwes nemen het heft over nadat hun echtgenoten het leven laten bij een uit de hand gelopen overval: ze vinden een notitieboekje met een gedetailleerde uiteenzetting voor ‘one last job’. Na ‘Hunger’, ‘Shame’ en ‘12 Years a Slave’ brengt Steve McQueen met heistfilm WIDOWS een verrassende genreoefening.

Denial

2

Onder het motto ‘nooit vergeten’ zijn heel wat films over de gruwel van de Holocaust gemaakt, en de laatste jaren ook over de nasleep ervan.

Hail, Caesar!

4

Nog voor mei '68 maakte cineast Jean-Luc Godard met Masculin Féminin een film voor “Les enfants de Marx et de Coca-Cola”. Het satirische filmessay over een door Amerika gefascineerde rebelse jeugd was tegelijk ook een zelfportret van de generatie van de nouvelle vague.

Demolition

3

Wanneer zijn echtgenote bij een verkeersongeval om het leven komt, reageert Davis niet op de klassieke wijze. Een beetje zoals bij Nanni Moretti’s personage in Caos calmo (2008) wil het verdriet maar niet komen, waarop hij dan maar zijn leven onder de loep neemt.

Whiplash

4

Want op een afgebrande aarde groeien de beste bomen, moet gerenommeerd muziekleraar Fletcher gedacht hebben toen hij zijn didactische principes op punt stelde.

The Disappearance of Eleanor Rigby

4

De liefde, al dan niet tussen man en vrouw. Talloze films zijn er al over gemaakt. En toch weet de als regisseur debuterende Ned Benson dat vanuit een originele invalshoek te benaderen. Hij maakte er een hartveroverend tweeluik van: het uit elkaar groeien van een koppel, schrander bekeken, ervaren door de ogen van de man (HIM) én intens beleefd en gezien vanuit de vrouw (HER). Ieder zijn waarheid. Subliem. Als meerdimensionale zedenschets én als aan de ziel klevende love story.

If Beale Street Could Talk

4

“‘If Beale Street Could Talk’ is a moving, painful story. It is so vividly human and so obviously based upon reality, that it strikes us as timeless”, schreef Joyce Carol Oates voor The New York Times in 1974, toen de roman van James Baldwin (1924-1987) uitkwam. De boekrecensie had evengoed vandaag over Barry Jenkins’ ambitieuze filmadaptatie kunnen worden geschreven.

Suicide Squad

2

Bikkelharde, existentialistische politiedrama’s, dat is David Ayers handelsmerk.

onomatopee