Zoeken

Donne-moi des ailes

3

In zijn films verdiept Nicolas Vanier zich in de relatie tussen mens en natuur. Om zijn ecologische boodschap uit te dragen kiest hij vaak voor docufictie, gebaseerd op zijn eigen ontdekkingsreizen in de poolgebieden. In DONNE-MOI DES AILES combineert de cineast die natuurexpertise met de lichtere tienertoets uit zijn jeugdklassieker 'Belle et Sébastien'.

Adieu Pierre Lhomme (1930-2019)

5

De Franse cameraman Pierre Lhomme overleed in Arles, de Provençaalse stad die verbonden wordt met Vincent van Gogh. Net zoals de beroemde schilder trachtte Lhomme het zonlicht optimaal te vatten. De DoP als impressionist met de camera?

Mange tes morts

3

Vijftien jaar geleden ging Fred Dorkel, nauwelijks volwassen, de gevangenis in als een dolgedraaide dief. Nu komt hij vrij, een dertiger ondertussen, maar nog altijd nauwelijks volwassen. De zigeunergemeenschap van de Jenische waarnaar hij terugkeert, is danig veranderd.

Les misérables

5

De debuutfilm van Ladj Ly gooide hoge ogen in Cannes en als openingsfilm van Film Fest Gent. De energieke én politieke cinema van de Parijzenaar is nu ook in het hele land te zien. Gesitueerd in de wijk waar Victor Hugo zijn beroemde roman plaatste, maar onmiskenbaar actueel.

The Rider

4

Na haar Native Americans-drama 'Songs My Brothers Taught Me' schetst de in Amerika werkende Chinese cineast Chloé Zhao de rodeo cultuur via een jonge indiaanse cowboy die na een val dreigt een outsider te worden in het macho cowboymilieu en een nieuwe zin moet geven aan zijn leven. THE RIDER balanceert subtiel op de grens van fictie en documentaire.

Jusqu'à la garde

4

Met zijn langspeelfilmdebuut JUSQU’À LA GARDE, een ondraaglijk echte afdaling in de emotionele en gewelddadige hel die een vechtscheiding is, won de Franse filmmaker Xavier Legrand in 2017 de regieprijs op het festival van Venetië. Zijn slimme mix van docudrama en thriller, van Depardon en Kubrick, is een filmische mokerslag die blijft nazinderen.