Zoeken

Documentaire filmcultuur in Vlaanderen: groeipijnen?

0

De Vlaamse oogst op het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA), het grootste festival voor documentaires, oogde vrij mager afgelopen najaar. Behalve Matthijs Vleugels met zijn filmdebuut 'Silent Wilderness', enkele coproducties en de Vlaamse acteur Valentijn Dhaenens in de opmerkelijke openingsfilm 'Stranger in Paradise' van Nederlander Guido Hendrikx was enkel Johan Grimonprez aanwezig, met een retrospectief luik en zijn nieuwe film 'Shadow World'. Heeft de documentaire filmcultuur in Vlaanderen groeipijnen?

Documentaire filmcultuur in Vlaanderen: groeipijnen?

0

De Vlaamse oogst op het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA), het grootste festival voor documentaires, oogde vrij mager afgelopen najaar. Behalve Matthijs Vleugels met zijn filmdebuut 'Silent Wilderness', enkele coproducties en de Vlaamse acteur Valentijn Dhaenens in de opmerkelijke openingsfilm 'Stranger in Paradise' van Nederlander Guido Hendrikx was enkel Johan Grimonprez aanwezig, met een retrospectief luik en zijn nieuwe film 'Shadow World'. Heeft de documentaire filmcultuur in Vlaanderen groeipijnen?

Interview: Olivier Meys over Bitter Flowers

3

“De mooiste bloemen bloeien na een hele koude winter”, zegt Lina’s echtgenote liefdevol tegen haar in de eerste helft van de film. Die woorden vormden de inspiratie voor de titel 'Bitter Flowers'. Ze gaan bitter klinken wanneer Lina, die naar Parijs trekt in de ijdele hoop meer te verdienen, in de prostitutie terechtkomt.

Interview: Cobra Films

0

Het gaat de documentaire film voor de wind. Als bevoorrecht kanaal voor de verspreiding ervan, is de televisie onophoudelijk vragende partij voor documentaire programma’s en ze investeert ook al meteen bij de productie. Met de democratisering van de prijzen voor camera’s en de veel grotere toegankelijkheid van montage-software, is er een duizelingwekkende toename ontstaan van mensen die films maken en/of realiseren.

Pagina's

onomatopee