Zoeken

Stories We Tell

3

Een van de bekendste frasen van verteller-songsmid Leonard Cohen, namelijk ”All I ever learned from love was how to shoot somebody who outdrew you” , lijkt uit te groeien tot een thema in de films van zijn (Canadese) landgenote (en actrice) Sarah Polley.

Hasta La Vista!

1

“Ik zag een Britse documentaire over gehandicapten die een paar maten optrommelden om naar Spanje te reizen om hun daar te laten ontmaagden,” aldus regisseur Geoffrey Enthoven (Vidange Perdue, Happy Together, Meisjes), “ik vond

Kinshasa Kids

3

Kinshasa. modderige straten vol afval en stuk geregend karton. Oude, lekkende bestelwagens en knarsende driewielers. Rommelige leefruimtes verborgen achter halfdoorzichtige golfplaten en verkleurde zeilen en doeken.

Les chevaux de Dieu

4

Zelfmoordaanslag. Een intussen ietwat verbasterd woord en een primair beeld dat we associëren met de Arabische landen. Maar: waarom blaast iemand zichzelf eigenlijk op? De Franse Marokkaan Nabil Ayouch keert na 'Ali Zaoua' (2000) terug naar de sloppenwijk Sidi Moumen in Casablanca en onderzoekt met LES CHEVAUX DE DIEU hoe wanhoop kan omslaan in extremisme.

No

4

Naar aanleiding van Tony Manero vertelde Pablo Larrain: “Ik wou terug naar de Chileense films van net voor Pinochets staatsgreep in 1973, een sociale cinema met documentaire inslag. De films inspireerden me omdat ze een sterk politiek standpunt vertolkten zonder pamflettistisch te worden. Ze legden de vinger op iets unieks: imperfectie gekoppeld aan authenticiteit.” Die combinatie ontwikkelde Larrain verder in Post mortem en in NO, de slotdelen van zijn Pinochet-trilogie.

Medianeras

0

 

 

 

 

 

Circumstance

0

Bloedig onderdrukt mag de Iraanse groene revolutie van twee jaar terug dan wel zijn, de in gezinswoningen opgesloten Iraanse jeugd (70% van de bevolking is jonger dan 25 jaar) koestert nog altijd haar revolutie die een voorbode bleek voor de meer succesvolle Arabische lente.

The Reunion

4

Het Zweedse THE REUNION (originele titel: ÅTERTRÄFFEN) doet eerst denken aan de trendsettende Dogmafilm Festen.

Eat Sleep Die

3

“In vijf seconden kan ik twaalf zakjes met gemengde sla vullen” en “met één hand 175 gram raketsla blind afwegen.” Meer schrijnend dan lachwekkend vat Raša haar talenten samen in een gesprek met de jobcoach.

In the Fog

4

1942. Sushenya, een spoorwegarbeider, wordt in het sterk met Duitsland collaborerende Wit-Rusland na een sabotagedaad – een trein is ontspoord – opgepakt en in tegenstelling tot zijn drie kameraden niet terechtgesteld maar door de Duitsers terug naar huis gestuurd.

Pagina's