Zoeken

Can't Stand Losing You: Surviving The Police

3

In 1977 richtte drummer Stewart Copeland de band The Police op samen met zanger Sting en gitarist Henri Padovani. De Corsicaan Padovani werd evenwel al snel ontslagen en door Andy Summers vervangen. De rest is (pop)geschiedenis. De ene hit na de andere volgde, van Roxanne tot Every Breath You Take. Om alleen maar deze te vernoemen. Maar in 1985 valt de groep echter door geruzie uiteen. Op aandringen van Sting begint de band in 2007 een eenmalige reünietour naar aanleiding van het 30-jarige bestaan.

A Gentle Creature

3

Met A GENTLE CREATURE levert de Oekraïense cineast Sergei Loznitsa een donker Kafkaiaans sprookje af gebaseerd op een novelle van Dostojevski. Na de documentaire ‘Maidan’ opnieuw een sombere en snoeiharde afrekening met een demonisch Rusland.

They Shall Not Grow Old

3

“Hi, mum”, horen we een Westfrontsoldaat zeggen wanneer hij voor de camera van een anonieme cameraman naar het thuisfront zwaait. In vrolijke kleuren, want Peter Jackson heeft oude documentaire beelden nieuw leven ingeblazen voor THEY SHALL NOT GROW OLD. Toch ademt de meest persoonlijke film van de regisseur van ‘King Kong’ tragische tristesse uit.

Welcome to Marwen

3

Van Robert Zemeckis, regisseur ‘Back to the Future’ en ‘Forrest Gump’, kan je moeilijk zeggen dat hij niet tracht buiten de lijntjes te kleuren bij het vertellen van verhalen. ‘Who Framed Roger Rabitt?’, ‘The Polar Express’, ‘The Walk’ en WELCOME TO MARWEN zijn geen meesterwerken maar wel originele, markante films. Welkom in een bizarre wereld tussen fantasie en realiteit!

Il colore nascosto delle cose

4

Met liefde en blindheid als thema's had IL COLORE NASCOSTO DELLE COSE een oerernstig drama kunnen worden of een zeemzoete sentimentele tragedie. In de handen van de Italiaanse cineast Silvio Soldini is het echter een wonderlijke romantische komedie geworden over hoe twee mensen de kloof tussen twee werelden overbruggen.

Hasta La Vista!

1

“Ik zag een Britse documentaire over gehandicapten die een paar maten optrommelden om naar Spanje te reizen om hun daar te laten ontmaagden,” aldus regisseur Geoffrey Enthoven (Vidange Perdue, Happy Together, Meisjes), “ik vond

American Animals

4

Filmmaker Bart Layton balanceerde al op de scheidingslijn tussen fictie en realiteit met de 'documentaire' 'The Imposter' en herhaalt dit met de 'heistfilm' AMERICAN ANIMALS. Daarin belicht hij een verdwijningszaak en een kunstroof met hetzelfde procedé: een mengeling van interviews en nagespeelde gebeurtenissen. Fascinerend en intrigerend.

Jaws: The Inside Story

2

“Het leek of we tegen de stroom op filmden en elke dag verder wegdreven” zegt Steven Spielberg in deze documentaire over de bewogen draaiperiode van JAWS.

The Act of Killing

5

“Toen ik enkele minuten van THE ACT OF KILLING zag op Joshua Oppenheimers laptop zei ik meteen ‘dit is groots, dit is echt groots’”, bekent Werner Herzog. “Dit is waarlijk waanzinnig”, vult Errol Morris aan. “Joshua vroeg Indonesische massamoordenaars niet om deel te nemen aan een documentaire die de gebeurtenissen beschrijft maar om mee te werken aan een soort fictiefilm over ware gebeurtenissen waar ze de moorden die ze pleegden naspelen. Gelukkig wilden ze dat doen.”

Betty: They Say I'm Different

4

“Als ze optreedt, is het alsof je een X-rated film ziet, wanneer je een Disneyfilm verwacht.” Zo omschreven muziekjournalisten de optredens van Funk-Queen Betty Davis in de jaren zeventig. De Brit Philip Cox maakte een fascinerende korte documentaire over deze rebelse zwarte artiest die met haar muziek en persoonlijkheid haar tijd ver vooruit was.

Pagina's