Zoeken

Documentaire filmcultuur in Vlaanderen: groeipijnen?

0

De Vlaamse oogst op het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA), het grootste festival voor documentaires, oogde vrij mager afgelopen najaar. Behalve Matthijs Vleugels met zijn filmdebuut 'Silent Wilderness', enkele coproducties en de Vlaamse acteur Valentijn Dhaenens in de opmerkelijke openingsfilm 'Stranger in Paradise' van Nederlander Guido Hendrikx was enkel Johan Grimonprez aanwezig, met een retrospectief luik en zijn nieuwe film 'Shadow World'. Heeft de documentaire filmcultuur in Vlaanderen groeipijnen?

Documentaire filmcultuur in Vlaanderen: groeipijnen?

0

De Vlaamse oogst op het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA), het grootste festival voor documentaires, oogde vrij mager afgelopen najaar. Behalve Matthijs Vleugels met zijn filmdebuut 'Silent Wilderness', enkele coproducties en de Vlaamse acteur Valentijn Dhaenens in de opmerkelijke openingsfilm 'Stranger in Paradise' van Nederlander Guido Hendrikx was enkel Johan Grimonprez aanwezig, met een retrospectief luik en zijn nieuwe film 'Shadow World'. Heeft de documentaire filmcultuur in Vlaanderen groeipijnen?

Interview: Olivier Meys over Bitter Flowers

3

“De mooiste bloemen bloeien na een hele koude winter”, zegt Lina’s echtgenote liefdevol tegen haar in de eerste helft van de film. Die woorden vormden de inspiratie voor de titel 'Bitter Flowers'. Ze gaan bitter klinken wanneer Lina, die naar Parijs trekt in de ijdele hoop meer te verdienen, in de prostitutie terechtkomt.

Interview: Cobra Films

0

Het gaat de documentaire film voor de wind. Als bevoorrecht kanaal voor de verspreiding ervan, is de televisie onophoudelijk vragende partij voor documentaire programma’s en ze investeert ook al meteen bij de productie. Met de democratisering van de prijzen voor camera’s en de veel grotere toegankelijkheid van montage-software, is er een duizelingwekkende toename ontstaan van mensen die films maken en/of realiseren.

Mads Brügger over Cold Case Hammarskjöld

3

Heeft de Deense documentairemaker Mads Brügger een cruciale link naar het grootste moordcomplot uit de geschiedenis van de Verenigde Naties blootgelegd, of heeft hij jarenlang aan een documentaire gewerkt die eindigt in de meest idiote samenzweringstheorie aller tijden? Hij vraagt het zich openlijk zélf af in COLD CASE HAMMARSKJÖLD.

Interview: festival Ciné Public

0

11 maart gaat voor de vijfde keer Ciné Public door, een kortfilmfestival dat vanaf nu niet tweejaarlijks maar jaarlijks wordt georganiseerd door het Centrum voor Beeldexpressie. Een jury van professionals kiest uit de vertoonde selectie van 28 films van beginnende cineasten vijf winnaars in de categorieën Fictie, Animatie, Documentaire, Scenario en Cinematografie. We vroegen Margot Thysens van het Centrum voor Beeldexpressie naar wat meer achtergrond bij het festival.

Interview: Pierre Duculot van Wallonie Image Production (WIP)

0

Na interviews met productiehuizen Dérives en Cobra Films en Camera-etc zet Cinergie zijn bezoeken voort aan de ateliers in de Franse Gemeenschap. Het WIP is een eerstelijnsatelier, een veelsoortig dienstenbedrijf dat zich aanpast aan de evolutie van de documentaire productie, en de onafhankelijke productie in de brede zin van het woord ondersteunt. Ze helpen op het vlak van ontwikkeling, productie en afwerking, zowel materieel als financieel.

Adieu D.A. Pennebaker (1925-2019)

5

Tegenwoordig is een ‘blik achter de schermen’ een uitgehold begrip, meestal losgezongen van toegewijde observatie, maar ooit was het pionierswerk. Een van de innovators was D.A. Pennebaker, ingenieur van de Direct Cinema, die voor altijd synoniem zal staan aan de immens invloedrijke documentaire ‘Dont Look Back’.

Gwendolyn Lootens & Lubnan Al Wazny over Me Miss Me

3

De documentaire ME MISS ME schetst een portret van de Iraakse politieke vluchteling Lubnan Al Wazny aan de hand van twee vertelstandpunten: dat van de cineast Gwendolyn Lootens en dat van Lubnan zelf, die ook een camera bedient. We spraken met beide makers in het huis van filmplatform voor nieuwkomers Cinemaximiliaan in Brussel.

Interview: Guido Hendrikx over Stranger in Paradise

3

In de debuutfilm van de Nederlandse documentairemaker Guido Hendrikx vertolkt de Vlaamse acteur Valentijn Dhaenens drie op het eerste gezicht uiteenlopende Europese standpunten tegenover migranten. Slotsom is en blijft: inertie.

Pagina's