Zoeken

The Insult

4

Met THE INSULT (2017) keert de Libanese regisseur Ziad Doueiri terug naar de burgeroorlog die al in zijn debuut ‘West-Beirout’ (1998) centraal stond. Net als ‘The Attack’ (2012) werd het een omstreden film, maar wel een die aangeeft dat kennis en aanvaarding van het verleden cruciaal zijn voor verzoening. Een staaltje provocerende, helende cinema.

Much Loved

3

In het wat ironisch getitelde MUCH LOVED wordt een weinig bekend taboe aangekaart, namelijk prostitutie in de Arabische wereld. Het is een invoelende film over een stel bevriende vrouwen die in de Marokkaanse stad Marrakesh het oudste beroep ter wereld uitoefenen.

Barbara

4

De filmaffiche is heel mooi qua symboliek: de rugzijde van hoofdactrice Nina Hoss – lang blond haar, opgestoken in een dotje – die roerloos de leegte in staart, het gelaat verborgen voor de kijker. Net zoals de film niet opvallend maar zodra je er dieper op ingaat merk je hoe fijngevoelig en doordacht alles is. Voor de vijfde keer werkte Christian Petzold samen met zijn ondoorgrondelijke muze Nina Hoss. In 2007 leverde dat haar op de Berlinale de actriceprijs (Yella) op, dit jaar was de film goed voor de regieprijs, de Zilveren Beer.

Tango Libre

2

Vrouwen en de liefde. Rond dat gegeven smeedde filmer Frédéric Fonteyne met Une liaison pornographique en La femme de Gilles al tweemaal een film die vooral internationaal werd opgepikt. TANGO LIBRE, zijn jongste film, een vrijpostige tragikomedie, sluit dat drieluik af.

Certain Women

4

Kelly Reichardt draaide in 23 jaar amper zes films, maar toch is ze uitgegroeid tot een van de grootste Amerikaanse filmmakers. CERTAIN WOMEN haalde bij ons tot hiertoe de zalen niet, ondanks een sterke cast (Laura Dern, Michelle Williams, Kristen Stewart). Maar het is de meest radicale en uitgepuurde van het rijtje parels 'Old Joy', 'Wendy and Lucy', 'Meek’s Cutoff' en 'Night Moves'.

Cargo

3

Gilles Coulier laat zich opmerken door een somber gefotografeerd en rauw verteld verhaal van mannen met baarden en hun perspectiefloze bestaan. CARGO is een studie van mannelijkheid onder druk en fileert de impact van genadeloos neoliberalisme op fragiele levens, terwijl de zee geeft en neemt.

The Young And Prodigious T.s. Spivet

3

T.S. Spivet is de zoon van een cowboy en een biologe (Dr. Clair). Hij aardt meer naar zijn moeder dan naar zijn vader, die daar niet zo blij mee is, zoals we kunnen zien aan de in kaart gebrachte blikrichtingen binnen het gezin. Of is er iets anders aan de hand?

Dheepan

4

Terwijl een mensensmokkelaar een gemanipuleerd paspoort (van een overledene) aan een drietal overhandigt, stelt hij onomwonden: “vanaf nu vormen jullie een gezin!” Wat heeft het drietal gemeen?

Het vijfde seizoen

4

Zoals de jarenlange traditie en de plaatselijke gebruiken – drie reusachtige poppen worden in een stoet meegedragen - het voorschrijven maakt het hele dorp, een boerengemeenschap in het rustieke Condroz, zich op het einde van de winter op om – figuurlijk – koning winter uit het land te verdrijven, weg te jagen. Maar dat lukt geenszins. En wat meer is: de lente komt niet in het land.

Galloping Mind

4

Om maar met de deur in huis te vallen. Wim Vandekeybus, al bijna dertig jaar een van 's lands meest vooraanstaande choreografen, heeft met zijn langspeelfilmdebuut een meesterwerkje afgeleverd. Hij die zolang al een bioscoopfilm wou maken.

Pagina's

onomatopee