Zoeken

De Patrick

4

Soms ligt het Hoge Noorden verrassend dichtbij. Zo heeft Tim Mielants wat van een Scandinavische absurde komedie. Alleen speelt deze debuutfilm over verlies en identiteit – en een verdwenen hamer – in een fraai in beeld gebrachte Ardense naturistencamping waar 'onze' Kevin Janssens verdwaasd rondloopt.

Everest

2

In mei 1996 bereidden twee reisbegeleiders – Robert Hall en Scott Fischer – samen met hun deelnemers (die astronomische bedragen betaalden voor het avontuur) zich voor op de beklimming van de Mount Everest, met zijn 8848 meter de hoogste bergtop op aarde.

Cafard

4

Een pracht van een animatiefilm, geïnspireerd op waargebeurde feiten, gesitueerd tijdens de Eerste Wereldoorlog en in het West-Vlaamse dialect gesproken, die je echt wel weet te ontroeren. Dat is CAFARD, de film – een krachttoer van Jan Bultheel – waarmee het Filmfestival van Oostende afsluit. Een gesprek met de regisseur.

De Rouille et d'Os

4

“Ooit komt de pijn terug” besluit DE ROUILLE ET D'OS, verwijzend naar de gebroken hand én de getormenteerde ziel van Ali. Verleden, heden, toekomst; zoals steeds is alles problematisch bij Jacques Audiard.

Cargo

3

Gilles Coulier laat zich opmerken door een somber gefotografeerd en rauw verteld verhaal van mannen met baarden en hun perspectiefloze bestaan. CARGO is een studie van mannelijkheid onder druk en fileert de impact van genadeloos neoliberalisme op fragiele levens, terwijl de zee geeft en neemt.

Adieu Lucia Bosè (1931-2020)

5

Niet haar overlijden aan het coronavirus gaf Lucia Bosè haar een plaats in de filmgeschiedenis, wel haar vertolkingen in opmerkelijke films van het Italiaanse neorealisme en een carrière waarin ze zonder moeite wisselde tussen ernstige en komische rollen.

Dirty God

4

In haar eerste Engelstalige film, DIRTY GOD, focust de Nederlandse cineast Sacha Polak op een jonge, door een zuuraanval verminkte Britse moeder die ondanks de blijvende littekens niet klein te krijgen is. Polaks indrukwekkende beeldtaal en de fenomenale vertolking van ervaringsdeskundige Vicky Knight creëren een indringend drama.

Adieu Valentina Cortese (1923-2019)

5

De Milanese Valentina Cortese was een actrice die de rol van Cruella De Vil (in de Dalmatiërsfilms) had kunnen afsnoepen van Glenn Close, of die van Malafide (in ‘Maleficent’) van Angelina Jolie. Want ook na haar hoogdagen in de jaren 40 en 50 paarde ze de ambiguïteit van verleidelijke schoonheid aan het doortastende karakter van al dan niet bedrieglijke personages. In die zin vertoonde ze gelijkenissen met andere Italiaanse diva’s uit die jaren als Anna Magnani en Alida Valli.

Pagina's

onomatopee