Zoeken

De Patrick

4

Soms ligt het Hoge Noorden verrassend dichtbij. Zo heeft Tim Mielants wat van een Scandinavische absurde komedie. Alleen speelt deze debuutfilm over verlies en identiteit – en een verdwenen hamer – in een fraai in beeld gebrachte Ardense naturistencamping waar 'onze' Kevin Janssens verdwaasd rondloopt.

Everest

2

In mei 1996 bereidden twee reisbegeleiders – Robert Hall en Scott Fischer – samen met hun deelnemers (die astronomische bedragen betaalden voor het avontuur) zich voor op de beklimming van de Mount Everest, met zijn 8848 meter de hoogste bergtop op aarde.

De Rouille et d'Os

4

“Ooit komt de pijn terug” besluit DE ROUILLE ET D'OS, verwijzend naar de gebroken hand én de getormenteerde ziel van Ali. Verleden, heden, toekomst; zoals steeds is alles problematisch bij Jacques Audiard.

Cargo

3

Gilles Coulier laat zich opmerken door een somber gefotografeerd en rauw verteld verhaal van mannen met baarden en hun perspectiefloze bestaan. CARGO is een studie van mannelijkheid onder druk en fileert de impact van genadeloos neoliberalisme op fragiele levens, terwijl de zee geeft en neemt.

Dirty God

4

In haar eerste Engelstalige film, DIRTY GOD, focust de Nederlandse cineast Sacha Polak op een jonge, door een zuuraanval verminkte Britse moeder die ondanks de blijvende littekens niet klein te krijgen is. Polaks indrukwekkende beeldtaal en de fenomenale vertolking van ervaringsdeskundige Vicky Knight creëren een indringend drama.

The Imitation Game

4

Ken je Alan Turing? Hij was een wiskundig genie. Zoals geportretteerd door Benedict Cumberbatch lijkt hij op een nerd avant la lettre. Hij was tevens een cryptoanalist en met zijn ‘Turing machine’ stond deze briljante geest aan de wieg van de computer.

So Long, My Son

4

In een kroniek die een tijdperk overspant vertelt de Chinese cineast Wang Xiaoshuai het verhaal van een familie geconfronteerd met gevoelens van pijn en rouw, versterkt door de eenkindpolitiek van het communistische regime. SO LONG, MY SON is tegelijk een intiem portret van geteisterde individuen en een sociale kritiek van een land in transitie.

The Rider

4

Na haar Native Americans-drama 'Songs My Brothers Taught Me' schetst de in Amerika werkende Chinese cineast Chloé Zhao de rodeo cultuur via een jonge indiaanse cowboy die na een val dreigt een outsider te worden in het macho cowboymilieu en een nieuwe zin moet geven aan zijn leven. THE RIDER balanceert subtiel op de grens van fictie en documentaire.

Her

4

Spike Jonze illustreert een bijna-toekomst waarin technologie de menselijke communicatie penetreert en verandert. Geen apocalyptisch statement, noch een verheerlijking ervan. HER vertelt een persoonlijk verhaal, dat van een kleine schakel in een vele grotere wereld.

The Assassin

4

Drukt de Taiwanese cineast Hou Hsiao-Hsien met THE ASSASIN in de voetsporen van de Chinese maestro Zhang Yimou, wiens sociale drama’s anno 2002 en 2004 plaats maakten voor de zuiver esthetische Wuxia’s Hero en House of Flying Daggers? Niet echt, neen.

Pagina's