Zoeken

A Promise

2

“Ik moet nog drie genres uitproberen, een musical, een animatiefilm en een historisch drama”, zei Patrice Leconte jaren geleden.

The Deep Blue Sea

3

Terence Davies, The House of Mirth-regisseur, blikt met THE DEEP BLUE SEA wederom een lekker ouderwets romantisch drama in met weerklanken die doen denken aan Brief Encounter (1945) van David Lean. Maar, in tegenstelling tot de beroemde stationsromance uit deze laatste film, kiezen de geliefden in THE DEEP BLUE SEA wél volledig voor elkaar, met een vergelijkbare dramatiek tot gevolg.

Take This Waltz

3

Na het wondermooie drama Away from Her, staat actrice Sarah Polley een tweede keer achter de camera voor TAKE THIS WALTZ (uiteraard niet te verwarren met de song van Leonard Cohen).

The Immigrant

3

“De sleutel tot ambiguïteit is helderheid”, stelt regisseur-scenarist James Gray. “Je moet helder zijn om ambigu te kunnen worden. Vaagheid is de vijand.” Gray is een cineast die duidelijke, herkenbare verhalen vertelt maar tegelijk ook ambivalente personages opvoert. Overgoten met een klassiek sausje. Zo is THE IMMIGRANT een magistraal melodrama gedragen door ambivalente en ontroerende personages.

L'écume des jours

4

“Ik wou absoluut verhinderen dat effecten het liefdesverhaal verdrongen,” vertelde Michel Gondry n.a.v. Eternal Sunshine of the Spotless Mind, “daarom koos ik voor een artisanale film. Bovendien zijn 'in de camera' gecreëerde effecten effectiever, krachtiger en verrassender dan digitale beelden”.