Zoeken

Hereditary

4

Hoe minder je over het voortreffelijke horrordrama HEREDITARY weet vóór het kijken, hoe beter. Wil je verrast worden, lees dan niet verder en bekijk geen trailers.

Midsommar

3

Op veel vlakken oogt Ari Asters nieuwe oefening in het horrorgenre toegankelijker dan zijn veelgeprezen voorganger ‘Hereditary’. Met gemakkelijk leesbare hoofdpersonages en een meer verhalende opbouw zet Aster de kijker echter kordaat op het verkeerde been. Dit is een film die gedoemd is om door een groot deel van het publiek uitgespuwd te worden.

La Llorona

4

Als een subjectieve pendant van César Díaz’ documentaire-achtige Nuestras madres vertelt het in Venetië bekroonde LA LLORONA het verhaal van de genocide in Guatemala. In een aparte mengvorm van politiek drama en horror legt cineast Jayro Bustamante de vinger op de diepe wonden die het Midden-Amerikaanse land nog altijd tekenen.

The Curse of La Llorona

3

Dat er dingen bestaan waarvan we geen besef hebben is een van de thema's van horrorfilms. Omdat zowel kijker als protagonist er niet in geloven, blijft het monster fictie. THE CURSE OF LA LLORONA wil via een Latijns-Amerikaanse legende de grens tussen fictie en realiteit doen vervagen en een nieuw iconisch monster creëren.

I See You

3

Zie je wat je ziet? I SEE YOU is niet voor één genre te vangen. De mengeling van horror, drama en misdaad begint bij een onverklaarbare verdwijning en blijft vervolgens onvoorspelbaar met conventies spelen.

Byzantium

2

Bijna twintig jaar na de kaskraker Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles tracht de Ierse filmregisseur Neil In Dreams Jordan met BYZANTIUM het vampiergenre andermaal nieuw leven in te blazen. Het resultaat is een grimmig sprookje over twee vrouwelijke vampiers – moeder en dochter – die zich staande pogen te houden in een door mannen gedomineerde (vampieren)wereld.

The Invisible Man

4

Leigh Whannell, scenarist van ‘Saw’ en ‘Insidious’, wil als regisseur iconische figuren actualiseren. Straks Snake Plissken via zijn ‘Escape from New York’-remake, nu al James Whales waanzinnige onzichtbare wetenschapper in THE INVISIBLE MAN. Een perspectiefwissel linkt angst voor en verzet tegen bedreiging met een feministische strijd tegen patriarchaal geweld.

Halloween

3

In mei brengt Cannes, met de uitreiking van de Carrosse d'Or door de Quinzaine, hulde aan John Carpenter, de regisseur die bewees dat 'gewone' horrorfilms buitengewone cinema kunnen zijn. Dat gebeurt 41 jaar na ‘Halloween’, de kleine slasher die een grote invloed had op generaties fans en filmers. En ook in het jaar waarin David Gordon Green een leuke variant serveerde.

It

3

In een steeds meer beangstigende wereld werkt horror blijkbaar geruststellend en louterend. Getuige het commerciële succes van twee markante bronnen van angst en hoop in 2017: de raciale horrorsatire ‘Get Out’ en de Stephen Kingverfilming IT, wereldwijd de grootste horrorhit ooit.

The Mummy

2

Het logo van Universal verandert met nog een draai van de wereldbol naar Dark Universe: de start van een nieuwe franchise die de Universal studio’s met deze reboot van THE MUMMY voor ogen hebben. Ik kan me de pitch voor deze nieuwe reeks Universal Monsters levendig voorstellen. “Waarom bieden we geen antwoord op al die superheldenfilms?”, luidde de vraag. “We dienen weerwerk met een radicale update van onze Universal Monsters-catalogus”, was ongetwijfeld het antwoord. En zo geschiedde.

Pagina's

onomatopee