Zoeken

Werk ohne Autor

3

Geïnspireerd door kunstenaar Gerhard Richter knoopt Florian Henckel von Donnersmarck in WERK OHNE AUTOR weer aan bij de even persoonlijke als politieke geschiedschrijving uit ‘Das Leben der Anderen’. Nazi-Duitsland en de communistische DDR laten geen ruimte voor artistieke vrijheid, maar het verlangen naar waarheid en schoonheid roept toch een nieuwe kunstopvatting in het leven.

The Square

3

Alweer een Cannesfilm deze week, en niet de minste. THE SQUARE won de grootste onderscheiding: de Gouden Palm. Ruben Östlund versloeg daarmee zijn Oostenrijkse rivaal Michael Haneke ('Happy End'), met wiens films de zijne weleens vergeleken worden.

The Bleeder

3

Best opmerkelijk, hoe boksfilms eigenlijk twee genres zijn. Er is de schaamteloze verering van de heldhaftige vechtmachines (liefst met peperkoeken hartje) à la Rocky en er zijn de realistische portretten van doorgaans complexe persoonlijkheden die zich letterlijk en figuurlijk staande trachten te houden in de wereld van een competitie die onder haar brutaliteit onmiskenbaar ‘a noble sport’ is.

Au nom du fils

1

Dat het komische register gemakkelijker zou zijn dan het tragische is een wijd verspreide misvatting. Veeleer het omgekeerde is het geval. Het is een kwestie van toon en evenwicht, zo niet komt de geloofwaardigheid in het gedrang en dreigt de toeschouwer af te haken.

Pagina's

onomatopee