Zoeken

Werk ohne Autor

3

Geïnspireerd door kunstenaar Gerhard Richter knoopt Florian Henckel von Donnersmarck in WERK OHNE AUTOR weer aan bij de even persoonlijke als politieke geschiedschrijving uit ‘Das Leben der Anderen’. Nazi-Duitsland en de communistische DDR laten geen ruimte voor artistieke vrijheid, maar het verlangen naar waarheid en schoonheid roept toch een nieuwe kunstopvatting in het leven.

The Square

3

Alweer een Cannesfilm deze week, en niet de minste. THE SQUARE won de grootste onderscheiding: de Gouden Palm. Ruben Östlund versloeg daarmee zijn Oostenrijkse rivaal Michael Haneke ('Happy End'), met wiens films de zijne weleens vergeleken worden.

The Bleeder

3

Best opmerkelijk, hoe boksfilms eigenlijk twee genres zijn. Er is de schaamteloze verering van de heldhaftige vechtmachines (liefst met peperkoeken hartje) à la Rocky en er zijn de realistische portretten van doorgaans complexe persoonlijkheden die zich letterlijk en figuurlijk staande trachten te houden in de wereld van een competitie die onder haar brutaliteit onmiskenbaar ‘a noble sport’ is.

What Maisie Knew

3

Het Amerikaanse regisseursduo Scott McGehee en David Siegel (Suture, Bee Season, Uncertainty) pakt na de spookthriller The Deep End (naar Elisabeth Sanxay Holding) opnieuw uit met een romanverfilming. WHAT MAISIE KNEW is echter een erg vrije adaptatie van de gelijknamige avant-garderoman van Henry James.

Au nom du fils

1

Dat het komische register gemakkelijker zou zijn dan het tragische is een wijd verspreide misvatting. Veeleer het omgekeerde is het geval. Het is een kwestie van toon en evenwicht, zo niet komt de geloofwaardigheid in het gedrang en dreigt de toeschouwer af te haken.

The Neon Demon

3

Het schoonheidsideaal? Het loert, het lacht je toe op elke hoek van de straat. Voor jonge meisjes moet dat zeer confronterend zijn, angstaanjagend bijna. De Deense cineast Nicolas Winding Drive Refn, tot nu maker van viriele cinema, liet zich voor zijn nieuwste THE NEON DEMON inspireren door de wereld van opgroeiende, modebewuste pubermeisjes die in de ban leven van dat val(s)e ideaalbeeld van maar al te graag poseren voor een fotoshoot en/of de wereld rondreizen als mannequin.