Zoeken

Werk ohne Autor

3

Geïnspireerd door kunstenaar Gerhard Richter knoopt Florian Henckel von Donnersmarck in WERK OHNE AUTOR weer aan bij de even persoonlijke als politieke geschiedschrijving uit ‘Das Leben der Anderen’. Nazi-Duitsland en de communistische DDR laten geen ruimte voor artistieke vrijheid, maar het verlangen naar waarheid en schoonheid roept toch een nieuwe kunstopvatting in het leven.

The Invisible Man

3

Met Leigh Whannells THE INVISIBLE MAN heeft Universal een manier gevonden om zijn legendarische monsters te rehabiliteren. Al had de studio daar het kwieke brein van horrorproducent Jason Blum voor nodig. De samenwerking resulteert in een tegelijk ouder- én nieuwerwetse psychothriller die ontegensprekelijk een product is van de MeToo-era.

The Invisible Man

4

Leigh Whannell, scenarist van ‘Saw’ en ‘Insidious’, wil als regisseur iconische figuren actualiseren. Straks Snake Plissken via zijn ‘Escape from New York’-remake, nu al James Whales waanzinnige onzichtbare wetenschapper in THE INVISIBLE MAN. Een perspectiefwissel linkt angst voor en verzet tegen bedreiging met een feministische strijd tegen patriarchaal geweld.

Au nom du fils

1

Dat het komische register gemakkelijker zou zijn dan het tragische is een wijd verspreide misvatting. Veeleer het omgekeerde is het geval. Het is een kwestie van toon en evenwicht, zo niet komt de geloofwaardigheid in het gedrang en dreigt de toeschouwer af te haken.

What Maisie Knew

3

Het Amerikaanse regisseursduo Scott McGehee en David Siegel (Suture, Bee Season, Uncertainty) pakt na de spookthriller The Deep End (naar Elisabeth Sanxay Holding) opnieuw uit met een romanverfilming. WHAT MAISIE KNEW is echter een erg vrije adaptatie van de gelijknamige avant-garderoman van Henry James.

700 keer Filmmagie: iconische covers

0

Met de uitgave van het 700ste nummer van Filmmagie blikken we vooruit (zie ook 'De toekomst van de zevende film?', het huidige coververhaal in print) én terug. Dat doen we met een reeks opvallende covers, vanaf 1963.

The Square

3

Alweer een Cannesfilm deze week, en niet de minste. THE SQUARE won de grootste onderscheiding: de Gouden Palm. Ruben Östlund versloeg daarmee zijn Oostenrijkse rivaal Michael Haneke ('Happy End'), met wiens films de zijne weleens vergeleken worden.

Pagina's

onomatopee