Zoeken

Marc en Emma over Ce magnifique gâteau!

5

Emma De Swaef en Marc James Roels vormen samen het gereputeerde animatiefilmteam Marc & Emma. Hun debuut ‘Oh Willy…’ wervelde wereldwijd door het festivallandschap en verdiende naast de Cartoon d’Or meer dan 75 (!) prijzen. Met hun tot op heden grootste project, de middellange CE MAGNIFIQUE GÂTEAU! schrijven ze geschiedenis, en wel op meer dan één manier.

Il colore nascosto delle cose

4

Met liefde en blindheid als thema's had IL COLORE NASCOSTO DELLE COSE een oerernstig drama kunnen worden of een zeemzoete sentimentele tragedie. In de handen van de Italiaanse cineast Silvio Soldini is het echter een wonderlijke romantische komedie geworden over hoe twee mensen de kloof tussen twee werelden overbruggen.

La vie d'Adèle

5

Met vlag en wimpel torende LA VIE D'ADÈLE, de film van het triumviraat Abdel 'La Graine et le Mulet' Kechiche, Adèle Exarchopoulos & Léa Seydoux, in Cannes boven alles uit met als opperste beloning: de Gouden Palm voor het genoemde trio. Zoals gebruikelijk belichten we ons coververhaal vanuit drie invalshoeken: de recensie, de karakteristieke maar niet helemaal onbesproken manier van films maken door Kechiche en zijn inspiratiebronnen.

Gemma Bovery

3

Warme bakker Martin Joubert is verslingerd aan literatuur, met een voorliefde voor tragische, 19de-eeuwse heldinnen, zoals Emma Bovary – Flauberts prototype van de vrouw die op zoek is naar een onbereikbare liefde, en die zich continu verveelt.

The Patience Stone

4

Aan de steen van geduld kan je je pijn en je geheimen kwijt tot de steen verbrijzelt en je van je schuldgevoelens verlost bent. Zo wil een Perzische legende. Maar voor de mooie jonge vrouw, moeder van twee kleine kinderen - ze lijkt geen naam te hebben, zo anoniem leidt ze haar leven -, duikt deze steen op in de gedaante van haar oudere echtgenoot aan wie ze destijds werd uitgehuwelijkt.

Irrational Man

3

Woody Allen, bijna 80 jaar, heeft 46 films op zijn palmares, waarvan hij er geen enkele nog wil terugzien, kritisch als hij is over zijn eigen filmoeuvre, omdat hij ze “zoveel beter had kunnen maken”.

Pagina's

onomatopee