Zoeken

Take Us Home

3

“Dit is mijn cadeau aan mijn ploeg”, zei de Antwerpse acteur en filmmaker Luk Wyns toen hij een week voor de officiële Kinepolispremière op 5 oktober glimmend van trots TAKE US HOME voorstelde. Zijn cadeau is een 75 minuten durende bioscoopdocumentaire, zijn (voetbal)ploeg Royal Antwerp F.C..

On the Road

4

De verfilming van Jack Kerouacs Beat-klassieker 'On the Road' leek lang een gedoemd project. Onder anderen Coppola en Van Sant beten er zich de tanden op stuk. Tot de Braziliaan Walter Salles (‘The Motorcycle Diaries’) in het streven van de Beat-generatie om intenser te leven en in hun nood om te experimenteren een universele insteek zag: “Het is de voorbode van de gedragsrevolutie die ons vrijer maakte”.

The Raven

3

De Amerikaanse schrijver Edgar Allan Poe was een grootmeester van het kortverhaal en geldt zowat als de uitvinder van het detectivegenre. Hij ligt aan de basis van tal van verfilmingen, waarvan vooral de reeks die Roger Corman in de vroege jaren 60 draaide een cultstatus verwierf. Denk maar aan titels zoals House of Usher, Tales of Terror en The Masque of the Red Death.

The Predator

1

Shane Blacks reboot van John McTiernans actiethriller uit 1987 verdeelt de toeschouwers in twee kampen. De rabiate fan van de franchise kan Blacks tongue-in-cheek benadering niet smaken. Bovendien excelleert het script niet in originaliteit of slimme wendingen.

Blood Ties

3

Na zijn mega-hit Les petits mouchoirs kon acteur-regisseur Guillaume Canet voluit gaan voor een persoonlijk project. Dat werd misdaaddrama BLOOD TIES, een Amerikaanse remake van Jacques Maillots polar Les liens du sang (2008) waarin hij een hoofdrol speelde.

Cemetery of Splendour

4

Mysterieus, hypnotiserend, betoverend, bevreemdend, sereen. Al deze adjectieven kun je plaatsen bij de nieuwe film van Apichatpong Weerasethakul (wiens handige bijnaam ‘Joe’ luidt).

Blade Runner 2049

5

BLADE RUNNER 2049 leek een slecht idee. De zoveelste marketing-gestuurde lancering van een blockbusterfranchise. Maar gelukkig is Denis Villeneuve zelf geen fan van 'moderne' herwerkingen van jaren 80-films en geeft hij een contemplatieve twist aan het immersive cinema-spektakel. Door ons onder te dompelen in de geest en het emotionele leven van de protagonisten van het door Philip K. Dick en Ridley Scott geïnspireerde dystopische neonoir sciencefictionverhaal maakt Villeneuve zijn eigen 'The Godfather Part II'. Een sequel die beter (dramatischer, diepgaander en intenser) is dan de originele 'Blade Runner'.

Mary Poppins Returns

3

Over de decennia heen raakten verschillende generaties kinderen betoverd door de magische Mary Poppins, die kamers opruimt met een eenvoudige vingerknip en in krijttekeningen springt naar betoverende oorden. Disney produceert nostalgische remakes bij de vleet, maar het is ontzettend riskant om de legendarische nanny opnieuw tot leven te brengen: er is namelijk níémand die Julie Andrews in de titelrol kan overtreffen.

Star Wars Episode VIII: The Last Jedi

4

Sinds het Disneyconcern de Star Wars-franchise heeft overgenomen, kreeg deze sage over de eeuwigdurende strijd tussen goed en kwaad een forse creatieve injectie. THE LAST JEDI neemt de draad op waar 'The Force Awakens' twee jaar terug mee afsloot.

mother!

5

“I'm confused”, zegt Jennifer Lawrence in MOTHER! wanneer ze de grip op haar realiteit verliest. In die staat van opperste verwarring wil Darren Aronofsky de kijker onderdompelen. Maar dan wel een verwarring gekoppeld aan verbazing en verwondering. Verbonden met opwinding en plezier. En versterkt door een verrassingseffect. Met een titel die refereert aan de kreet van Norman Bates in de moeder van alle horrormelodrama's, Alfred Hitchcocks 'Psycho', en via het uitroepingsteken waarschuwt voor een extreme en bevreemdende trip.

Pagina's