Zoeken

Tremor - Es ist immer Krieg

4

Op het Kunstenfestivaldesarts is deze week de nieuwe te ontdekken van de Brusselse cineaste en docente aan de Ecole de Recherche Graphique, Annik Leroy (1953). Haar oeuvre beweegt zich tussen film, fotografie en installaties. In TREMOR. ES IST IMMER KRIEG legt ze haar oor te luisteren bij onbekende en bekende stemmen, waaronder Pier Paolo Pasolini en de Oostenrijkse schrijfster Ingeborg Bachmann uit wiens roman 'Malina' (1971) de ondertitel is ontleend. De film vormt een meerstemmig klanklandschap, een verkenning van woord en beeld die leidt langs locaties in Ijsland, Italië, Wenen en Brussel. Leroy filmde op 16mm, in zwart-wit en in de klassieke, vierkantige beeldverhouding met afgeronde randen, zoals ook Lisandro Alonso in 'Jauja' (2014) zijn landschappen omlijstte.

The Florida Project

4

“It’s a fictional film, but what it’s based on happens all the time”, zegt Sean Baker. De onafhankelijke Amerikaanse filmmaker liet zich opmerken met stevig in de realiteit verankerde tegendraadse fictiefilms. Tangerine en THE FLORIDA PROJECT hangen met een mix van humor en tragiek een ontluisterend beeld op van de Amerikaanse droom én realiteit.

360

3

Braziliaans filmauteur Fernando Meirelles is er na City of God (2002) en The Constant Gardener (2005) voorlopig niet meer in geslaagd om een even beklijvende en subliem uitgebalanceerde prent af te leveren. Na het licht teleurstellende, ietwat structuurloze Blindness (2008) verbroederde Meireilles voor 360 met een karrenvracht bekende namen. Scenarist van dienst Peter Morgan leverde onder meer met The Last King of Scotland (2006), The Queen (2006), Frost/Nixon (2008) knap verhaalwerk af en kreeg nu vrij spel voor het vertalen van een toneelstuk van Arthur Schnitzler, die eerder ook Kubricks zwanenzang Eyes Wide Shut van de nodige inspiratie voorzag.

Rio, I Love You

2

De Franse producer Emmanuel Benbihy is de man achter de omnibusfilms Paris, je t'aime (2006) en New York, I Love You (2008).

Pagina's

onomatopee