Zoeken

Jeune & jolie: interview met François Ozon

3

“Mijn eerste films gingen over teenagers,” zei François Ozon in Cannes, “daar wou ik naar terugkeren om een andere visie te geven op deze vaak geïdealiseerde periode. Voor mij was dat immers een moeilijke tijd.” Na een resem vaak hypergestileerde en soms emotioneel gladgestreken films ('Swimming Pool', 'Angel', 'Ricky', 'Potiche') grijpt de Franse cineast terug naar de rauwe emoties en de brutale kilte van zijn vroege films ('Sitcom', 'Les amants criminels', 'Sous le sable').

Claude François' caleidoscoop van Belgische kunst

0

Claude François is een emblematische figuur geworden op het vlak van de kunstdocumentaire met 'Le palais des merveilles' in 1981, 'Charles et Félicien' in 1994 en 'Le désordre alphabétique' in 2012. Nu heeft hij zich in een mooi avontuur gestort, een beetje gek maar vooral bijzonder poëtisch, met 'Le pavillon des douze'.

L'Amant double

2

Een messcherp afgeknipte haarsnit, een vleesmassa die een vulva blijkt en overgaat in een onbewogen oog. François Ozon begint zijn psychoseksuele tweelingthriller L’AMANT DOUBLE met een buñueliaans beeldrijm dat onomstotelijk een heel andere sfeer opzoekt dan zijn kuise, historische liefdesdrama Frantz.

Frantz

4

Het epitheton van enfant terrible is veel te lang blijven kleven aan de Franse cineast François Ozon (Jeune et jolie, Swimming Pool). Voor wie er nog aan twijfelde is zijn nieuwste film FRANTZ het zoveelste bewijs dat hier geen eeuwig puberende relnicht, maar een volwaardig auteur aan het werk is. Wordt Frankrijk overmand door een lichte hysterie over de eerste samenwerking van zijn favoriete filmregisseur met de jonge publiekslieveling Pierre Niney (winnaar van een César voor zijn rol in Yves Saint Laurent), de Belgische toeschouwer kan Ozons nieuwste wapenfeit iets onbevangener tegemoet treden.

Le temps des aveux

2

Dit historische drama, gebaseerd op de autobiografische roman van Bizot, begint met een scène waarin een man met een vrouw herenigd wordt en ze over het verleden spreken. De film wordt dus verteld in een lange flashback.

Skoonheid

4

Regisseur Oliver Hermanus maakt het de filmkijker niet gemakkelijk. Of misschien heeft hij de impact van de geschiedenis van zijn vaderland, Zuid-Afrika, te zwaar onderschat.

Pagina's