Zoeken

Grâce à Dieu

4

Frans filmmaker François Ozon draait steevast literair verankerde universele, tijdloze fictiefilms over vrouwen. Genre ‘8 Femmes’, ‘Angel’ en ‘Frantz’. Een uitzondering, GRÂCE À DIEU, het op ware feiten gebaseerde verhaal van drie slachtoffers van een pedofiele priester die jarenlang strijd leverden om het misbruik aan de kaak te stellen.

Jeune & jolie: interview met François Ozon

3

“Mijn eerste films gingen over teenagers,” zei François Ozon in Cannes, “daar wou ik naar terugkeren om een andere visie te geven op deze vaak geïdealiseerde periode. Voor mij was dat immers een moeilijke tijd.” Na een resem vaak hypergestileerde en soms emotioneel gladgestreken films ('Swimming Pool', 'Angel', 'Ricky', 'Potiche') grijpt de Franse cineast terug naar de rauwe emoties en de brutale kilte van zijn vroege films ('Sitcom', 'Les amants criminels', 'Sous le sable').

L'Amant double

2

Een messcherp afgeknipte haarsnit, een vleesmassa die een vulva blijkt en overgaat in een onbewogen oog. François Ozon begint zijn psychoseksuele tweelingthriller L’AMANT DOUBLE met een buñueliaans beeldrijm dat onomstotelijk een heel andere sfeer opzoekt dan zijn kuise, historische liefdesdrama Frantz.

Frantz

4

Het epitheton van enfant terrible is veel te lang blijven kleven aan de Franse cineast François Ozon ('Jeune et jolie', 'Swimming Pool'). Voor wie er nog aan twijfelde is zijn nieuwste film FRANTZ het zoveelste bewijs dat hier geen eeuwig puberende relnicht, maar een volwaardig auteur aan het werk is. Wordt Frankrijk overmand door een lichte hysterie over de eerste samenwerking van zijn favoriete filmregisseur met de jonge publiekslieveling Pierre Niney (winnaar van een César voor zijn rol in 'Yves Saint Laurent'), de Belgische toeschouwer kan Ozons nieuwste wapenfeit iets onbevangener tegemoet treden.

onomatopee