Zoeken

L'Amant double

2

Een messcherp afgeknipte haarsnit, een vleesmassa die een vulva blijkt en overgaat in een onbewogen oog. François Ozon begint zijn psychoseksuele tweelingthriller L’AMANT DOUBLE met een buñueliaans beeldrijm dat onomstotelijk een heel andere sfeer opzoekt dan zijn kuise, historische liefdesdrama Frantz.

Frantz

4

Het epitheton van enfant terrible is veel te lang blijven kleven aan de Franse cineast François Ozon ('Jeune et jolie', 'Swimming Pool'). Voor wie er nog aan twijfelde is zijn nieuwste film FRANTZ het zoveelste bewijs dat hier geen eeuwig puberende relnicht, maar een volwaardig auteur aan het werk is. Wordt Frankrijk overmand door een lichte hysterie over de eerste samenwerking van zijn favoriete filmregisseur met de jonge publiekslieveling Pierre Niney (winnaar van een César voor zijn rol in 'Yves Saint Laurent'), de Belgische toeschouwer kan Ozons nieuwste wapenfeit iets onbevangener tegemoet treden.

Le temps des aveux

2

Dit historische drama, gebaseerd op de autobiografische roman van Bizot, begint met een scène waarin een man met een vrouw herenigd wordt en ze over het verleden spreken. De film wordt dus verteld in een lange flashback.

Skoonheid

4

Regisseur Oliver Hermanus maakt het de filmkijker niet gemakkelijk. Of misschien heeft hij de impact van de geschiedenis van zijn vaderland, Zuid-Afrika, te zwaar onderschat.

Jour De Fête

4

Moest Jacques Tati’s eerste langspeelfilm niet in het Franse Sainte-Sévère-sur-Indre zijn opgenomen dan zou het voor eeuwig een anoniem dorp zijn gebleven. De legendarische Franse komiek, in feite een mime-kunstenaar - draaide er JOUR DE FÊTE met zichzelf in de adembenemende hoofdrol als François, le facteur (avec moustache).

Cloclo

3

Van Luikse misfit (La promesse) tot Frans chansonnier in de Parijse Olympia, dat is het parcours van de Dardennes-ontdekking Jérémie Renier. In CLOCLO vertolkt hij niet zomaar een zanger, Renier kruipt in de gebronsde huid van Claude François, destijds Franse superster (uit te spreken met huig-r), podiumbeest en koning van de kitsch.

L'empereur de Paris

2

Na 'Mesrine' zetten cineast Jean-François Richet en acteur Vincent Cassel opnieuw hun tanden in een portret van een rebelse crimineel, ditmaal in het Napoleontische Frankrijk en met een superproductie die al te zwaar doorweegt.

Le monde est à toi

3

Regisseur Romain Gavras – zoon van Costa-Gavras, bekend om zijn politiek-maatschappelijke films – ruilt in LE MONDE EST À TOI de ietwat plechtstatige, intellectuele invalshoek van zijn vader in voor het snedige videoclipritme van een moderne misdaadsatire met opgefokte types en bitsige scheldkanonnades.

Elle s'en va

1

Dat Catherine Deneuve een grote actrice is, weten we al lang. Of ze nu de ongenaakbare schoonheid speelt of de oma met een ietwat late midlife crisis, geloofwaardig is ze altijd:
van Belle tot Betty, van chouchou tot moemoe.

Two Mothers / Perfect Mothers

2

Lag het aan ons dan hadden we dit scenario, gebaseerd op een kortverhaal van Nobelprijswinnares Doris Lessing, graag verfilmd gezien door iemand zoals François Ozon. In de stijl van Gouttes d'eau sur pierres brûlantes dan wel. Maar al grijpt Anne Fontaine (Nettoyage à sec en Augustin onder meer) niet de intimistische en op de huid gefilmde kansen waartoe de film zich leent, toch levert de Française een verdienstelijke film af.

Pagina's

onomatopee