Zoeken

Jeune & jolie: interview met François Ozon

3

“Mijn eerste films gingen over teenagers,” zei François Ozon in Cannes, “daar wou ik naar terugkeren om een andere visie te geven op deze vaak geïdealiseerde periode. Voor mij was dat immers een moeilijke tijd.” Na een resem vaak hypergestileerde en soms emotioneel gladgestreken films ('Swimming Pool', 'Angel', 'Ricky', 'Potiche') grijpt de Franse cineast terug naar de rauwe emoties en de brutale kilte van zijn vroege films ('Sitcom', 'Les amants criminels', 'Sous le sable').

Claude François' caleidoscoop van Belgische kunst

0

Claude François is een emblematische figuur geworden op het vlak van de kunstdocumentaire met 'Le palais des merveilles' in 1981, 'Charles et Félicien' in 1994 en 'Le désordre alphabétique' in 2012. Nu heeft hij zich in een mooi avontuur gestort, een beetje gek maar vooral bijzonder poëtisch, met 'Le pavillon des douze'.

Interview: tg STAN laat cineasten aan het woord

5

Teksttheater brengt ode aan de cinema. Zo is QUE SERA SERA, de nieuwe voorstelling van tg STAN, samen te vatten. Bert Haelvoet, Damiaan de Schrijver en Matthias De Koning laten de legendarische cineasten François Truffaut, Alfred Hitchcock en Jean-Luc Godard aan het woord.

Adieu Valentina Cortese (1923-2019)

5

De Milanese Valentina Cortese was een actrice die de rol van Cruella De Vil (in de Dalmatiërsfilms) had kunnen afsnoepen van Glenn Close, of die van Malafide (in ‘Maleficent’) van Angelina Jolie. Want ook na haar hoogdagen in de jaren 40 en 50 paarde ze de ambiguïteit van verleidelijke schoonheid aan het doortastende karakter van al dan niet bedrieglijke personages. In die zin vertoonde ze gelijkenissen met andere Italiaanse diva’s uit die jaren als Anna Magnani en Alida Valli.

Archief: Das Boot

4

Toen DAS BOOT in 2011 op blu-ray verscheen, publiceerde Filmmagie een uitgebreid artikel, met daarin ook een weergave van het interview met Petersen dat op de extra's te vinden was. Nu Cinema Canvas de film vanavond uitzendt, brengen ook wij op onze manier de film opnieuw onder de aandacht.

Adieu Nicolas Roeg

0

Na zijn overlijden op 90-jarige leeftijd laat de Britse cineast Nicolas Roeg een oeuvre vol visionaire films na. We eren hem via de bespreking van zijn memoires 'The World Is Ever Changing', even eigenzinnig als de schrijver-cineast.

Archief: Adieu Agnès Varda

5

Vandaag schijnt de zon, al heeft de altijd stralende Agnès Varda ons op 90-jarige leeftijd verlaten. De carrière van het icoon startte in 1954, bijna gelijk met het ontstaan van 'Filmmagie', destijds 'Film en televisie' (°1956). We hebben haar films gevolgd vanaf het prille begin tot vandaag. Een staalkaart van de belangrijkste artikels (en films) kan je raadplegen in de verschillende archiefstukken hieronder.

Interview: Thierry Laermans over de Federatie van Cinema’s

0

De Federatie van Cinema’s van België (FCB) is vooral bekend vanwege haar jaarverslagen, maar de enige nationale instelling betreffende bioscoopexploitanten vervult nog heel wat andere taken voor haar leden, en ook op het vlak van filmpromotie. We maken een stand van zaken op met secretaris-generaal Thierry Laermans, op post sinds 2006, na vijf jaar als assistent. Deze perfect tweetalige Tongerenaar vertelt het verhaal van de instelling die in 1991 het licht zag.

Interview: Paul Englebert van de Belgian Screen Composers Guild

0

In 2016 werd de eerste beroepsvereniging van Belgische filmcomponisten opgericht, op initiatief van onder anderen secretaris-generaal Paul Englebert. Die laatste is geen onbekende in de Belgische filmwereld, want begin jaren 2000 was hij een van de pioniers van de digitale revolutie. Een mooie gelegenheid voor een gesprek met deze 57-jarige oud-student van het INSAS.

Interview: directeur Nicola Mazzanti over CINEMATEK

0

Belgische filmliefhebbers zijn verwend. Met het Koninklijk Belgisch Filmarchief, in 2009 om taalkundige redenen omgedoopt tot CINEMATEK, beschikt ons land over een van ’s werelds belangrijkste filmmusea, het resultaat van een geschiedenis die bijna tachtig jaar teruggaat, namelijk tot 1938.

Pagina's

onomatopee