“Het post-DDR-gevoel, na de Val van de Muur, dat is mijn speelterrein”, zegt de in Leipzig geboren cineast Thomas Stuber. Zijn LIEBE IN DEN GÄNGEN creëert een milde alternatieve realiteit in een Oost-Duits grootwarenhuis. Het is een plek van tederheid en harmonie, waar echter ook een economische en persoonlijke depressie sluimert.
TRANSIT oogstte tijdens de persvoorstelling al handgeklap toen "opgedragen aan Harun Farocki" op het scherm verscheen, als eerbetoon aan Petzolds in 2014 overleden leermeester, vriend en coscenarist.
Liefde als remedie voor eenzaamheid, voor isolement. Daarover gaat het Paradise-drieluik van Ulrich Seidl, die de reputatie heeft te willen provoceren. Hij is veeleer een cultuurpessimist die de kijker in de spiegel doet kijken; wegkijken kan dan niet meer.
In een handvol hoofdstukken hekelt Fassbinders ACHT STUNDEN SIND KEIN TAG de maatschappij van toen, niet zonder een flinke dosis humor. De gerestaureerde versie van de tv-serie, die begin dit jaar op de Berlinale in première ging, was te zien op Film Fest Gent.
“Filmmagie neemt een dermate unieke en complementaire rol in binnen de kwetsbare sector van informatie binnen de filmwereld in Vlaanderen dat een verdwijnen onherstelbare schade zou aanrichten.” Dat was in 2009 de motivatie van de toenmalige minister van Cultuur om Filmmagie na 53 jaar te blijven subsidiëren. Indrukwekkend verwoord, maar niet voor huidig minister Joke Schauvliege die voor Filmmagies 56ste verjaardag en haar unieke rol welgeteld zero euro overhad.
FILMMAGIE: Wat trok u als Fransman zo aan in het verhaal van de Duitser Michael Kohlhaas?
De meticuleuze, bijna maniakale modeontwerper in Paul Thomas Andersons PHANTOM THREAD is een rol op maat van Daniel Day-Lewis, die heeft aangekondigd daarmee zijn laatste rol te hebben gespeeld.
FUOCOAMMARE, de beklijvende documentaire die de Italiaanse cineast Gianfranco Rosi filmde op het Italiaanse eiland Lampedusa, staat op de eerste plaats in alle voorspellingen over wie zaterdag in Berlijn met de Gouden Beer naar huis gaat.
Ramon Gieling heeft elk jaar wel een film op het filmfestival, doch zelden van het gehalte van ERBARME DICH - MATTHAUS PASSION STORIES (foto). Dat stuk is overbekend en iedereen zal ooit wel eens de box met vier elpees gekocht hebben als cadeau.
Voor vele filmliefhebbers is de VIENNALE in Wenen een van de sympathiekste en meest gepassioneerde filmfestivals in Europa.