LA MER A BOIRE, de nieuwe film van de Franse cineast Jacques Maillot, laat ons kennismaken met de moeilijke wereld van de scheepsvaart ten tijde van de economische crisis. Georges Pierret is baas van een scheepswerf maar zijn bedrijf dreigt failliet te gaan wanneer zijn bank
Films over het recente verleden resulteren vrij gemakkelijk in een postkaarteffect: elk shot een kunstmatig stuk nostalgie.
Cannes 2011 opende met de gerestaureerde kleurenversie van Georges Méliès’ Le Voyage dans la lune (1902). 109 jaar na zijn première was de 14 minuten lange stomme Jules Verne-adaptatie opnieuw meer dan het iconisch beeld van het maangezicht met een ruimtecapsule in het oog. Dankzij een in 2010 gestarte digitale restauratie (van de 13.375 beeldjes) en aangevuld met een soundtrack van de groep AIR. Een jaar later komt de film in de bioscoop samen met Serge Brombergs interessante, zij het niet echt wereldschokkende, documentaire LE VOYAGE EXTRAORDINAIRE.
Deze adaptatie van Francois Mauriacs gelijknamige roman van 1927 sluit het 65ste festival van Cannes af.
Met 38 TEMOINS, een romanverfilming van de Belgische cineast Lucas Belvaux, begint op 25 januari de 41ste editie van het Filmfestival van Rotterdam, in het filmfestivallandschap al jarenlang een stevige garantie voor de meest eigenzinnige films van aanstormend (en soms gevesti
De stadsbioscoop opende in 1978 met twee zaaltjes, waar later nog een derde bij kwam.
Samen met Michel Apers, Jan Jespers en Michel Van de Ghinste zette Kloeck in 1976 de schouders onder de wijkbioscoop Monty op het Antwerpse Zuid. Twee jaar later opende Monty Film nv de in de buurt van het Antwerpse stadhuis de arthousebioscoop Cartoon's.
PUUR TOEVAL maakt van Marie-Louise Fuller (1862-1928), die ambities koestert als actrice, een innoverende choreografe. Als figurant bij een optreden in New York met een hypnotiseur struikelt het meisje over haar veel te lange jurk en weet zich breed met haar armen molenwiekend nog net overeind te houden, tot groot jolijt van de aanwezigen. Applaus. Meteen is een embryonale versie van de serpentinedans geboren, jarenlang haar succesnummer, in flauwe imitaties vereeuwigd op film (zelfs in kleur door onder anderen de broers Lumière, Georges Méliès en Alice Guy).
Georges Simenon, de meest iconische van alle klassieke misdaadschrijvers, blijft cineasten bekoren. De adaptaties voor het kleine scherm zijn onderhand niet meer te tellen en ook op het witte doek verschijnen geregeld nieuwe verfilmingen van de Belgische auteur.
Wint Haneke voor de derde maal op een rij een Gouden Palm? HAPPY END, zijn opvolger voor Canneswinnaars Das weisse Band en Amour, tekent een even strikt als breed portret van een gefortuneerde familie.