Zoeken

Adieu Jean-Pierre Mocky (1929-2019)

5

Met zijn boosaardige komedies schopte snelfilmer Jean-Pierre Mocky meerdere heilige huisjes omver. Gewapend met anarchistische humor provoceerde deze cineast van Pools-Joodse afkomst decennialang de Franse republiek, die hij in ‘Une nuit à l’Assemblée nationale’ (1988) in een subversieve nachtmerrieachtige scène ook letterlijk in haar blootje zette.

Adieu Piero Tosi (1927-2019)

5

Voor wie de Italiaanse filmklassiekers kent, zal de naam Piero Tosi meteen de balscène uit ‘Il gattopardo’ (1963) van Luchino Visconti oproepen, met vooral de wervelende hoepeljurken van de 18de-eeuwse Siciliaanse aristocratie. Tosi was de getrouwe kostuumontwerper voor Visconti’s film- en podiumensceneringen, maar stelde zijn talent ook ten dienste van bijna alle belangrijke Italiaanse filmmakers tussen de jaren 50 en 90.

Brian De Palma - Zuiver en onzuiver

4

Het werk van Brian De Palma reduceren tot zijn thematische stokpaardjes (voyeurisme, dubbelgangers), of tot een formalistische trukendoos vol seks en geweld, is véél te kort door de bocht, betogen Cristina Álvarez López en Adrian Martin. Deze tekst werd geschreven en vertaald naar aanleiding van Zomerfilmcollege 2018 (8-14 juli) van Cinea over Brian De Palma en Éric Rohmer. Onderaan de tekst geven we plaatsen weg voor het hele college.

Interview met Jan Rastelli (I)

0

“Gaat het slecht met de arthouses? Natuurlijk, maar de hele cinema doet het slecht! Nationaal gingen we in 2007 weer zeven procent naar beneden terwijl er in Oostende zelfs zalen bijkwamen. De cijfers zijn niet goed en arthouses zien daar meer van af omdat onze aantallen kleiner zijn. Anderzijds ben ik geneigd te denken dat als er cinema zal blijven bestaan, het de arthouses zullen zijn. Veeleer de kleine zalen in de steden dan de grote mastodonten aan de rand van de stad”. Aan het woord is STUDIO LEUVEN-bezieler Jan Rastelli, lid van een heuse cinemadynastie en zoon van de grote Vlaamse arthousepionier Jos Rastelli. Vader Jos richtte in het woelige Leuven van 1968 de STUDIO op, een arthouse die nu door zoon Jan wordt gerund en een monument blijft voor studenten en cinefielen.