Zoeken

Gerard-Jan Claes & Olivia Rochette over GRANDS TRAVAUX

4

Documentairemakers Gerard-Jan Claes en Olivia Rochette leven en werken in Brussel. Zelden was een zin van dertien in een dozijn, zoals die veel voorkomen in artiestenbiografieën, zo treffend. Hun nieuwe documentaire GRANDS TRAVAUX is namelijk precies dat: leven en werken in Brussel. Zowel voor beide filmmakers als voor de leerlingen van de beroepsschool Anneessens-Funck met wie ze samenwerkten. Na een première op het Kunstenfestivaldesarts vorig jaar is GRANDS TRAVAUX nu te zien op verschillende vertoningsplekken in Vlaanderen, en op het International Film Festival Rotterdam.

Mitten

3

Documentaire en dans stappen geregeld in een pas de deux. Altijd is er een spanningsveld tussen beide expressievormen. Zeldzaam is echter de symbiose waarin filmmakers begrip over dans koppelen aan een eigen vormtaal die werkelijk verrijkend werkt.

Filmmagie vzw ziet subsidies door de schouw vliegen

0

“Filmmagie neemt een dermate unieke en complementaire rol in binnen de kwetsbare sector van informatie binnen de filmwereld in Vlaanderen dat een verdwijnen onherstelbare schade zou aanrichten.” Dat was in 2009 de motivatie van de toenmalige minister van Cultuur om Filmmagie na 53 jaar te blijven subsidiëren. Indrukwekkend verwoord, maar niet voor huidig minister Joke Schauvliege die voor Filmmagies 56ste verjaardag en haar unieke rol welgeteld zero euro overhad.

Grands travaux

3

Een jongen zit in een hokje een draad te strippen, een andere staat in de deuropening. Ze praten plagerig over voetbal, ze analyseren het spel van F.C. Barcelona en Real Madrid. De (statische) camera registreert, er wordt niets verklaard, de kijker is een bijna stiekeme getuige.

L'Étranger

2

Ook nu buitenlandse cameraploegen elkaar niet meer voor de voeten lopen in hellhole Molenbeek wordt er veel gefilmd in de Brusselse gemeenten. De behoefte om verhalen te vertellen is groot, de wil om ‘andere’ verhalen te vertellen zo mogelijk nog groter.

The Square

3

Alweer een Cannesfilm deze week, en niet de minste. THE SQUARE won de grootste onderscheiding: de Gouden Palm. Ruben Östlund versloeg daarmee zijn Oostenrijkse rivaal Michael Haneke ('Happy End'), met wiens films de zijne weleens vergeleken worden.

Pagina's