Zoeken

Hardcore Henry

3

Het bijvoeglijke naamwoord 'frenetiek’ klinkt als een eufemisme wanneer je HARDCORE HENRY ondergaat – want het is wel degelijk een film die je moet ondergaan. Je kunt namelijk zelf weinig doen. Behalve opstappen natuurlijk.

Detachment

4

"Opvoeding is waarom we geboren worden,” zei Tony Kaye (American History X, Lake of Fire) in Deauville, “we worden geboren om te leren, om zelf beter te worden maar ook om anderen te helpen, te onderwijzen”. Zijn in documentair realisme badende Griekse tragedie DETACHMENT is de kroniek van drie bewogen weken uit het leven van verscheidene leraars, schoolmedewerkers en studenten.

Maleficent

3

Vijfenvijftig jaar na het uitkomen van zijn succesrijke tekenfilm Doornroosje (Sleeping Beauty) komt Disney ons uitleggen dat de zaken eigenlijk toch wat anders en gecompliceerder in elkaar zaten. Vooral wat betreft het optreden en de motieven van heks Maleficent.

Me and Earl and The Dying Girl

3

Een innemend coming-of-ageverhaal over de vriendschap tussen twee filmstudenten, Greg en Earl, en een meisje met leukemie. Laat de clichés aanrukken en haal de zakdoeken alvast maar boven, denk je dan.

Filmmagie: een Band of Brothers

0

Red 2, The Smurfs 2, Verschrikkelijke Ikke 2, Kick Ass 2, Hangover 3 en Fast en Furious 6: een greep uit de niet eens zo slechte ontspanningsfilms die ons deze week aangeboden worden in de multiplexen. Voor entertainment halen we hier bij Filmmagie zeker onze neus niet op, alleen pleiten wij er nu al 58 jaar lang voor om de andere film ook een plaatsje te geven. Een luxeproduct voor een nichegroep die daarvoor maar moet betalen? Of een waardevol initiatief dat financieel ondersteund mag worden? Een samenleving die alles wil weten over home-runs en niets meer over Homerus ligt op apegapen. Wie zei ook weer dat cultuur ongeveer alles is wat wij wél, en de apen niet doen?

Captain Fantastic

4

Nee, dit is geen zoveelste versie van de Marvel Comics strips, zelfs niet als je Henry David Thoreau (1817-1862) en Noam Chomsky (1928) als superhelden beschouwt. Beide Amerikaanse denkers hebben wel titelheld Ben beïnvloed.

Le monde nous appartient

3

Met de ronkende uitspraak “Voor filmmakers die met de camera op de schouder realistische cinema maken heb ik veel respect maar dat was niet mijn opzet, ik wou met filmische middelen een gestileerd kunstwerk creëren vertrekkende van mijn visie op een fait divers” zet Brusselaar Stephan Streker meteen de toon. De voormalige filmcriticus pakt acht jaar na zijn langspeelfilmdebuut Michael Blanco, een satire over gefnuikte filmdromen, uit met de intense kroniek van een 'verloren generatie'. Opnieuw een emotionele trip door een heightened reality, ditmaal op het ritme van Ozark Henry's muziek.

What Maisie Knew

3

Het Amerikaanse regisseursduo Scott McGehee en David Siegel (Suture, Bee Season, Uncertainty) pakt na de spookthriller The Deep End (naar Elisabeth Sanxay Holding) opnieuw uit met een romanverfilming. WHAT MAISIE KNEW is echter een erg vrije adaptatie van de gelijknamige avant-garderoman van Henry James.

Pagina's

onomatopee