Zoeken

Everest

2

In mei 1996 bereidden twee reisbegeleiders – Robert Hall en Scott Fischer – samen met hun deelnemers (die astronomische bedragen betaalden voor het avontuur) zich voor op de beklimming van de Mount Everest, met zijn 8848 meter de hoogste bergtop op aarde.

Cafard

4

Een pracht van een animatiefilm, geïnspireerd op waargebeurde feiten, gesitueerd tijdens de Eerste Wereldoorlog en in het West-Vlaamse dialect gesproken, die je echt wel weet te ontroeren. Dat is CAFARD, de film – een krachttoer van Jan Bultheel – waarmee het Filmfestival van Oostende afsluit. Een gesprek met de regisseur.

The Secret Man

3

Met zijn interesse voor politieke cinema is Peter Landesman een atypisch Amerikaanse filmmaker. Na een film over een historisch evenement ('Parkland') en over een klokkenluider ('Concussion') maakte hij vorig jaar met THE SECRET MAN een politiek drama rond een van de invloedrijkste klokkenluiders uit de Amerikaanse geschiedenis: Mark Felt aka Deep Throat.

The Assassin

4

Drukt de Taiwanese cineast Hou Hsiao-Hsien met THE ASSASIN in de voetsporen van de Chinese maestro Zhang Yimou, wiens sociale drama’s anno 2002 en 2004 plaats maakten voor de zuiver esthetische Wuxia’s Hero en House of Flying Daggers? Niet echt, neen.

Lady Macbeth

3

Mooi en meedogenloos. Zo zou je Katherine, de jonge vrouw die in 1865 op het Engelse platteland klemzit in een liefdeloos huwelijk en zich brutaal bevrijdt, kunnen omschrijven. William Oldroyds ijzersterke debuut LADY MACBETH is een intens vrouwenportret en een tragische kroniek van de genadeloze botsing van repressie en rebellie.

The Monuments Men

2

Best leuk voor ons, Vlamingen, is dat de eerste zin die wordt gesproken Nederlands (met lichte Gentse tongval) is in de intro van THE MONUMENTS MEN van en met George Clooney.

De Rouille et d'Os

4

“Ooit komt de pijn terug” besluit DE ROUILLE ET D'OS, verwijzend naar de gebroken hand én de getormenteerde ziel van Ali. Verleden, heden, toekomst; zoals steeds is alles problematisch bij Jacques Audiard.

Cargo

3

Gilles Coulier laat zich opmerken door een somber gefotografeerd en rauw verteld verhaal van mannen met baarden en hun perspectiefloze bestaan. CARGO is een studie van mannelijkheid onder druk en fileert de impact van genadeloos neoliberalisme op fragiele levens, terwijl de zee geeft en neemt.

Pagina's