Zoeken

Interview met Hong-jin Na

4

Het Brussels International Fantastic Film Festival (BIFFF) was zo onder de indruk van Hong-jin Na’s langspeeldebuut ‘The Chaser’ (2008) dat het speciaal daarvoor een thrillercompetitie oprichtte. Het festival lokte Na naar hun 37ste editie met een retrospectieve van zijn drie langspelers en een zetel in de internationale jury.

The Master

4

“De periode vlak na WOII was er een waarin mensen met groot optimisme naar de toekomst keken,” vertelt Paul Thomas Anderson, “maar het was tegelijk ook een periode waarin men terugblikkend moest omgaan met pijn en dood”. THE MASTER peilt via de relatie tussen een leider en zijn volgeling naar de rusteloosheid, de dromen en de driften van getourmenteerde, beschadigde zielen.

Geen Big Ben: Britse film na Brexit

0

Toen acteur Ralph Fiennes ruim een jaar geleden in Sevilla de oeuvreprijs van de European Film Academy in ontvangst nam, betreurde hij in zijn toespraak het “pijnlijke en deprimerende” niveau van het Brexit-discours. “I am a strong remainer”, positioneerde hij zich. “Ik geloof dat het belangrijk is om de barrières weg te nemen om tot een dynamische handel en een culturele dialoog te komen.”

[REC] Genesis

2

Daar heb je dat mysterieuze virus opnieuw dat mensen in een oogwenk transformeert in bloeddorstige op hol geslaagde demonen. Na het groezelige flatgebouw in [REC] (2007) en meer van hetzelfde aangevuld met The Exorcist-zijstapjes in [REC]²(2009), heeft het virus de duisternis én Barcelona voor het platteland ingeruild.

Reality

4

“Wanneer ik een verhaal vertel ben ik me niet altijd bewust van de dramatische kracht ervan,” vertelde Matteo Garrone in Cannes, “ik besef het vaak pas achteraf. Bij REALITY dacht ik vooraf aan een Pixar-film met dramatische accenten”. Na zijn neorealistisch, Shakespeareaans misdaaddrama ‘Gomorra’ pakt de Italiaanse cineast uit met een veeleer bijtende dan hilarische satire over Napels en reality tv. Een bittere kroniek die tegelijk ook een ode aan de Italiaanse komedie van weleer is.

The Salesman

4

Na het met een Gouden Beer én Oscar bekroonde ‘A Separation’ (2011) ging de Iraanse filmmaker Asghar Farhadi in Frankrijk ‘Le passé’ (2013) filmen, maar voor THE SALESMAN keerde hij terug naar zijn thuisland. Op het recentste festival van Cannes werd de film tweemaal bekroond met prijzen: voor de Beste Mannelijke Vertolker en het Beste Scenario.

Richard Jewell

4

Clint Eastwoods nieuwste ongewilde held is een vriendelijke reus die verzeild raakt in een Amerikaanse tragedie, een anonieme blanke man met een complexe persoonlijkheid die worstelt met de recente geschiedenis. Uit het waargebeurde verhaal van Richard Jewell puurt de negentigjarige cineast een fraai staaltje no-nonsensecinema gedragen door sterke vertolkingen.

Film uit de lockdown?

5

Vloermarkeringen, stickers, looplinten alom en handgeldispensers in elke hoek: bioscopen na de lockdown lijken wel een pijlenparcours voor wie kampt met smetvrees. Gelukkig blijft het witte doek zelf onaangeroerd als venster op de wereld, ook na drie maanden gedwongen sluiting. Is er vanaf 1 juli een ‘Nuovo cinema Paradiso’?

Pagina's