Zoeken

Jeune & jolie: interview met François Ozon

3

“Mijn eerste films gingen over teenagers,” zei François Ozon in Cannes, “daar wou ik naar terugkeren om een andere visie te geven op deze vaak geïdealiseerde periode. Voor mij was dat immers een moeilijke tijd.” Na een resem vaak hypergestileerde en soms emotioneel gladgestreken films ('Swimming Pool', 'Angel', 'Ricky', 'Potiche') grijpt de Franse cineast terug naar de rauwe emoties en de brutale kilte van zijn vroege films ('Sitcom', 'Les amants criminels', 'Sous le sable').

Un beau soleil intérieur

4

Geïnspireerd door Roland Barthes en gedeeltelijk gebaseerd op eigen levenservaringen hebben Claire Denis en romanschrijver Christine Angot met UN BEAU SOLEIL INTÉRIEUR een verrassend speelse, grappige en weemoedige komedie gemaakt waarin Juliette Binoche alle registers opentrekt en Gérard Depardieu zorgt voor een onverwacht, magisch slotakkoord.

Isabelle Tollenaere over The Remembered Film

5

Isabelle Tollenaere heeft veel verwezenlijkt sinds ze als documentairemaker afstudeerde aan Sint-Lukas in 2007. Met THE REMEMBERED FILM, eerder dit jaar in de kortfilmcompetitie van IFFR, is ze toe aan haar derde film. Twee volgende zijn in de maak. De trefzekerheid die uitgaat van haar filmografie, heeft ze ook wanneer ze praat. Wij interviewden haar ter gelegenheid van de vertoning van THE REMEMBERED FILM op Visite Film Festival op 13 augustus.

Greta

2

Neil Jordan en Isabelle Huppert kennen allebei hun weg in B-films die de ‘B’ met trots dragen. Of stalkerthriller met sprookjesallures GRETA de juiste snaar raakt, is echter nog maar de vraag.

Louder than Bombs

3

Een gezin is een mozaïek van herinneringen, waarbij familieleden met dezelfde puzzelstukjes elk eigen histories construeren. In zijn eerste Engelstalige film LOUDER THAN BOMBS verbeeldt de Noor Joachim Trier die meervoudige memorie door heen en weer te schakelen tussen de perspectieven en voice-overs van verschillende personages.

Flying Home

2

Dominique Deruddere, bekend van onder meer Crazy Love (1987), Bandini (1989), Hombres Complicados (1998) en Iedereen Beroemd (2000, Oscarnominatie), opteert om zijn films te funderen met een of andere levensles aan de hand van eenvoudige personages.

Pagina's