Vorige week nam Terence Davies uitgebreid de tijd voor een Q&A. Alle aanwezigen waren onder de indruk van de voornaamheid en de gevoeligheid die hij uitstraalde en de oprechtheid van zijn antwoorden.
THE DEEP BLUE SEA (foto) van de Britse filmer Terence Davies, bekend van het meesterlijke ‘Distant Voices Still Lives’, is vanaf deze week te zien in de bioscoop. Vanavond is er in Antwerpen, in de Cartoon’s een avant-première van de film.
De gedeeltelijk in België opgenomen Grote Prijs van Film Fest Gent-winnaar A QUIET PASSION is een biopic over de 19de eeuwse Amerikaanse dichteres Emily Dickinson (1830-1886). De Britse regisseur Terence Davies beschouwt deze even beruchte als beroemde vrouw, zo vertelde hij ons tijdens zijn passage in Gent, als “een van Amerika's grootste dichters”.
DE AMERIKAANSE dichteres Emily Dickinson verliet haar geboorteplaats Amherst slechts één keer.
“De winnende film moet een krachtig idee hebben én origineel zijn”, woorden van de jury van Film Fest Gent aan het begin van hun zoektocht naar de beste van 12 diverse competitiefilms.
Terence Davies, The House of Mirth-regisseur, blikt met THE DEEP BLUE SEA wederom een lekker ouderwets romantisch drama in met weerklanken die doen denken aan Brief Encounter (1945) van David Lean. Maar, in tegenstelling tot de beroemde stationsromance uit deze laatste film, kiezen de geliefden in THE DEEP BLUE SEA wél volledig voor elkaar, met een vergelijkbare dramatiek tot gevolg.
Ondanks de grote verschillen tussen films en series maken steeds meer filmmakers en acteurs de overstap naar het kleine scherm. Het is een zoveelste illustratie van het verhoogde prestige van de eens zo verguisde televisieserie, waarmee enkele televisiezenders en streamingplatforms vanaf ongeveer 2000 hoge ogen gooien.
Russell Mulcahy’s debuut RAZORBACK is een in de Australische outback gesitueerde variatie op ‘Jaws’, maar vooral een 100% eightiesfilm. De briljante fotografie van Dean Semler is doordrenkt van de videoclipcultuur en de personages ademen de tijdsgeest uit. Het liveactionmonster dat de film zijn titel geeft, is niet minder dan beklijvend.
In Toronto blijkt het Belgische dream team het publiek alvast tot tranen toe te hebben beroerd; mijn ongepast hinnikende buurvrouw niet meegerekend. Van Groeningen werkt opnieuw samen met DoP Ruben Impens en monteur Nico Leunen.
Traditioneel hanteerde het Zomerfilmcollege een tweejaarlijks ritme, eerst in de Brugse binnenstad en op zijn recentste edities in Cinema Zuid, Antwerpen.