Zoeken

3 Faces

4

In zijn eerste film na het overlijden van Abbas Kiarostami brengt Jafar Panahi niet alleen een ode aan zijn leermeester. Deze roadmovie langs bergen, dalen en grotten peilt ook de positie van de vrouw, specifieker: de actrice, in Iran. Zelf nog altijd in zijn artistieke vrijheid beknot neemt Panahi de rol op van hoopvolle observator.

Taxi Teheran

4

Twee jammerende vrouwen met een goudvis in een bokaal (vooreerst, dan in een plastiek zakje) op de achterbank van taxichauffeur en filmregisseur Jafar Panahi, die door Teheran koerst om op tijd op hun bestemming aan te komen: “we moeten vóór de middag aan de Ali-fontein zijn”, dringen ze aan, “anders gaan we dood.” Net zoals met zijn andere passagiers lukt het Panahi niet hen op de eindbestemming af te zetten.

[archief] Filmmakers onder vuur: Iraniërs Panahi en Kiarostami

5

"Het is vandaag de vijfde dag van de hongerstaking die Jafar Panahi woensdag is begonnen; van in het begin van het festival is zijn stoel leeg." Met deze dramatische woorden begon Kristin Scott Thomas op zondagavond 23 mei de slotceremonie van het 63ste filmfestval van Cannes

Adieu Abbas Kiarostami (1940-2016)

5

De Iraanse filmmaker, fotograaf en dichter Abbas Kiarostami zal de geschiedenis ingaan als een van de meest invloedrijke stemmen uit de laat-twintigste-eeuwse cinema. In de jaren tachtig en negentig gooide hij de deur naar de wijde wereld open voor een hele generatie talentrijke Iraanse filmmakers. Terecht met superlatieven overladen, is zijn werk even innoverend als ingetogen.

Pagina's

onomatopee