Zoeken

L'écume des jours

4

“Ik wou absoluut verhinderen dat effecten het liefdesverhaal verdrongen,” vertelde Michel Gondry n.a.v. Eternal Sunshine of the Spotless Mind, “daarom koos ik voor een artisanale film. Bovendien zijn 'in de camera' gecreëerde effecten effectiever, krachtiger en verrassender dan digitale beelden”.

Casse-tête chinois

1

Het was bijna onvermijdelijk dat Cédric Klapisch ooit in New York zou draaien.

Un plan parfait

2

Met zijn zelf geregisseerde komedies Bienvenue chez les Ch'tis (2008) en Rien à Déclarer(2011) week komiek Dany Boon af van de Parijse norm door de regionale volkse levenswijze te typeren en te spotten met Franse vooroordelen. Boons stijl betekende een terugkeer naar de klassieke populaire Franse komedie uit de tijd van Fernandel en Bourvil, waarin de regionale dialecten de aanhef vormden voor het filmjolijt en de acteurs zelf voor de gags zorgden.

A Promise

2

“Ik moet nog drie genres uitproberen, een musical, een animatiefilm en een historisch drama”, zei Patrice Leconte jaren geleden.

Hello! How Are You?

3

Hello! How Are You? is een wel heel atypische film uit Roemenië.

I Give It a Year

1

“Ze blijven populair die romantische komedies, laat ik er eentje maken”, moest Dan Mazer gedacht hebben toen hij aan zijn I GIVE IT A YEAR begon.

Pas Son Genre

4

Parisien Clément, leerkracht filosofie, wordt voor een jaar naar een school in Arras gestuurd. En ook al kan hij om de drie dagen telkens terug naar Parijs, toch voelt hij zich min of meer verbannen. Protesteren helpt niet. En het is maar voorlopig wordt hem meegedeeld.

Bye Bye Blondie

2

Met het lesbische liefdesverhaal BYE BYE BLONDIE laat Virginie Despentes na twaalf jaar stilte opnieuw van zich horen. In 2000 verhitte de controversiële schrijfster, cineaste en ex-prostituee wereldwijd de puriteinse gemoederen met haar cynische debuutfilm Baise-moi (in het Engels: Rape Me).

Take This Waltz

3

Na het wondermooie drama Away from Her, staat actrice Sarah Polley een tweede keer achter de camera voor TAKE THIS WALTZ (uiteraard niet te verwarren met de song van Leonard Cohen).

The Look of Love

2

Wanneer zij haar wens naar een rustiger leven uitspreekt luidt het antwoord: "Een normaal leven is voor normale mensen". Omdat een gezapig leven niet meteen boeiende cinema oplevert mag het geen verrassing heten dat Michael Winterbottom na 24 Hour Party People (2002), een verdienstelijke biopic over de legendarische journalist en labelmanager Tony Wilson, opnieuw voor een uitzonderlijk iemand kiest: The King of Soho.