Zoeken

The Mummy

2

Het logo van Universal verandert met nog een draai van de wereldbol naar Dark Universe: de start van een nieuwe franchise die de Universal studio’s met deze reboot van THE MUMMY voor ogen hebben. Ik kan me de pitch voor deze nieuwe reeks Universal Monsters levendig voorstellen. “Waarom bieden we geen antwoord op al die superheldenfilms?”, luidde de vraag. “We dienen weerwerk met een radicale update van onze Universal Monsters-catalogus”, was ongetwijfeld het antwoord. En zo geschiedde.

Suspiria

4

De fans van Dario Argento en de meester zelf waren niet opgetogen met de nieuwe SUSPIRIA, maar die andere gekke Italiaan, filmkameleon Luca Guadagnino, leverde wel een eigenzinnig en gestileerd horrorsprookje af. Geen remake maar een ‘coverversie’, benadrukt de cineast die met zijn eigen esthetische gevoeligheden variaties op een thema doorvoert.

Suspiria

4

Het vervolg op ‘Call Me by Your Name’ en een adaptatie van Bob Dylans ‘Blood on the Tracks’ staan in de steigers. Maar eerst is er Luca Guadagnino’s versie van een ware horrorklassieker. “Elke film die ik maak, is een stap in mijn tienerdromen en SUSPIRIA is de meest precieze, megalomane tienerdroom die ik had kunnen bedenken.” Kroont hij zich tot keizer van de bewerking?

Alien: Covenant

4

Deze sequel op 'Prometheus' begint met een gesprek tussen de synthetische mens David (Michael Fassbender) en zijn vader – zijn schepper – Peter Weyland (Guy Pearce) in een witte ruimte met een panoramisch uitzicht op een brok ongerepte natuur. In de verder kaal aangeklede ruimte zien we de David van Michelangelo, 'De Geboorte van Piero della Francesca', een Steinbach-concertvleugel waarop David een fragment uit 'Das Rheingold' van Richard Wagner speelt en verder nog een designstoel en het salontafeltje van Eileen Gray. Het gesprek gaat over sterven, macht en creëren, over de vergankelijkheid van de mens en het eeuwige leven van de robot.

The Curse of La Llorona

3

Dat er dingen bestaan waarvan we geen besef hebben is een van de thema's van horrorfilms. Omdat zowel kijker als protagonist er niet in geloven, blijft het monster fictie. THE CURSE OF LA LLORONA wil via een Latijns-Amerikaanse legende de grens tussen fictie en realiteit doen vervagen en een nieuw iconisch monster creëren.

Crawl

3

In CRAWL gaan een dochter en vader het gevecht aan met de elementen en een handvol alligators. Voor wie gelooft dat alleen de Amerikaanse producent Blumhouse nog deftige mainstreamhorror kan maken, bewijst ex-New French Extremist Alexandre Aja met een beetje ‘minder is meer’ het tegendeel. Al lijkt dat misschien raar voor een film met een orkaan en krokodillen.

IT Chapter Two

1

Met de terugkeer van dancing clown Pennywise verschijnen ook The Losers Club en hun strijd tegen eigen angsten en demonen opnieuw op het witte doek. Inderdaad, ‘terug’ en ‘opnieuw’, want regisseur Andy Muschietti verliest zich in een sequel die de term ver-volg heel letterlijk neemt en soms tot verveling toe de succesformule van de eerste film volgt.

It

3

In een steeds meer beangstigende wereld werkt horror blijkbaar geruststellend en louterend. Getuige het commerciële succes van twee markante bronnen van angst en hoop in 2017: de raciale horrorsatire ‘Get Out’ en de Stephen Kingverfilming IT, wereldwijd de grootste horrorhit ooit.

Halloween

3

In mei brengt Cannes, met de uitreiking van de Carrosse d'Or door de Quinzaine, hulde aan John Carpenter, de regisseur die bewees dat 'gewone' horrorfilms buitengewone cinema kunnen zijn. Dat gebeurt 41 jaar na ‘Halloween’, de kleine slasher die een grote invloed had op generaties fans en filmers. En ook in het jaar waarin David Gordon Green een leuke variant serveerde.

The Conjuring 2

2

James Wan schrijft een succesverhaal. De lowbudgetfilm Saw bracht tachtig maal zijn productiebudget op. Wan draaide vervolgens Dead Silence en Death Sentence en liet zich anno 2011 nogmaals opmerken met de spookfilm Insidious. In 2013 volgden Insidious: Chapter 2 en de fijne huiverfilm The Conjuring, een verfilming van het verhaal van Ed en Lorraine Warren: door de katholieke kerk gemachtigde demonologen en vorsers van het bovennatuurlijke.

Pagina's

onomatopee