Zoeken

The Mummy

2

Het logo van Universal verandert met nog een draai van de wereldbol naar Dark Universe: de start van een nieuwe franchise die de Universal studio’s met deze reboot van THE MUMMY voor ogen hebben. Ik kan me de pitch voor deze nieuwe reeks Universal Monsters levendig voorstellen. “Waarom bieden we geen antwoord op al die superheldenfilms?”, luidde de vraag. “We dienen weerwerk met een radicale update van onze Universal Monsters-catalogus”, was ongetwijfeld het antwoord. En zo geschiedde.

Suspiria

4

De fans van Dario Argento en de meester zelf waren niet opgetogen met de nieuwe SUSPIRIA, maar die andere gekke Italiaan, filmkameleon Luca Guadagnino, leverde wel een eigenzinnig en gestileerd horrorsprookje af. Geen remake maar een ‘coverversie’, benadrukt de cineast die met zijn eigen esthetische gevoeligheden variaties op een thema doorvoert.

Das Cabinet des Dr. Caligari

4

Honderd jaar geleden zorgde de Duitse expressionistische cineast Robert Wiene, mede dankzij Fritz Lang, voor de eerste horrorlangspeler met DAS CABINET DES DR. CALIGARI. Geweld, gruwel en monsters verlieten de cinema niet meer en leidden tot een specifiek genre: de horrorfilm. Wiene draaide ook nog ‘Orlacs Hände’, maar CALIGARI blijft zijn meesterwerk.

Suspiria

4

Het vervolg op ‘Call Me by Your Name’ en een adaptatie van Bob Dylans ‘Blood on the Tracks’ staan in de steigers. Maar eerst is er Luca Guadagnino’s versie van een ware horrorklassieker. “Elke film die ik maak, is een stap in mijn tienerdromen en SUSPIRIA is de meest precieze, megalomane tienerdroom die ik had kunnen bedenken.” Kroont hij zich tot keizer van de bewerking?

La Llorona

4

Als een subjectieve pendant van César Díaz’ documentaire-achtige Nuestras madres vertelt het in Venetië bekroonde LA LLORONA het verhaal van de genocide in Guatemala. In een aparte mengvorm van politiek drama en horror legt cineast Jayro Bustamante de vinger op de diepe wonden die het Midden-Amerikaanse land nog altijd tekenen.

The Invisible Man

4

Leigh Whannell, scenarist van ‘Saw’ en ‘Insidious’, wil als regisseur iconische figuren actualiseren. Straks Snake Plissken via zijn ‘Escape from New York’-remake, nu al James Whales waanzinnige onzichtbare wetenschapper in THE INVISIBLE MAN. Een perspectiefwissel linkt angst voor en verzet tegen bedreiging met een feministische strijd tegen patriarchaal geweld.

Alien: Covenant

4

Deze sequel op 'Prometheus' begint met een gesprek tussen de synthetische mens David (Michael Fassbender) en zijn vader – zijn schepper – Peter Weyland (Guy Pearce) in een witte ruimte met een panoramisch uitzicht op een brok ongerepte natuur. In de verder kaal aangeklede ruimte zien we de David van Michelangelo, 'De Geboorte van Piero della Francesca', een Steinbach-concertvleugel waarop David een fragment uit 'Das Rheingold' van Richard Wagner speelt en verder nog een designstoel en het salontafeltje van Eileen Gray. Het gesprek gaat over sterven, macht en creëren, over de vergankelijkheid van de mens en het eeuwige leven van de robot.

The Curse of La Llorona

3

Dat er dingen bestaan waarvan we geen besef hebben is een van de thema's van horrorfilms. Omdat zowel kijker als protagonist er niet in geloven, blijft het monster fictie. THE CURSE OF LA LLORONA wil via een Latijns-Amerikaanse legende de grens tussen fictie en realiteit doen vervagen en een nieuw iconisch monster creëren.

The Lighthouse

5

Samen met generatiegenoten Jordan Peele, David Robert Mitchell en Ari Aster behoort Robert Eggers sinds zijn contemplatieve debuut ‘The Witch’ tot het kransje Amerikaanse regisseurs die via gedurfde genrecinema de droomfabriek nieuw creatief leven kunnen inblazen. Dat illustreert het apocalyptische, burleske THE LIGHTHOUSE met verve.

Crawl

3

In CRAWL gaan een dochter en vader het gevecht aan met de elementen en een handvol alligators. Voor wie gelooft dat alleen de Amerikaanse producent Blumhouse nog deftige mainstreamhorror kan maken, bewijst ex-New French Extremist Alexandre Aja met een beetje ‘minder is meer’ het tegendeel. Al lijkt dat misschien raar voor een film met een orkaan en krokodillen.

Pagina's