Zoeken

700 keer Filmmagie: iconische covers

0

Met de uitgave van het 700ste nummer van Filmmagie blikken we vooruit (zie ook 'De toekomst van de zevende film?', het huidige coververhaal in print) én terug. Dat doen we met een reeks opvallende covers, vanaf 1963.

Patricio Guzmán over La cordillera de los sueños

4

De minzame Patricio Guzmán is een van de groten in de wereld van de documentaire. Al meer dan vijftig jaar legt hij het reilen en zeilen van Chili vast. Daarbij vaart hij vaak op woelige zeeën. LA CORDILLERA DE LOS SUEÑOS is de afsluiter van een trilogie die de getroebleerde geschiedenis van Chili verbindt aan de heel diverse landschappen van het langgerekte Zuid-Amerikaanse land.

In Memoriam: Ettore Scola

0

In het pantheon van de naoorlogse Italiaanse grootmeesters staat Ettore Scola zij aan zij met Luchino Visconti, Michelangelo Antonioni, Bernardo Bertolucci en Federico Fellini.

Ans Mertens over filmen in de vrije tijd

5

Tijdens het Antwerpse festival Visite toont Ans Mertens – niet toevallig op een zondag – de nieuwste film in haar onderzoek naar hedendaagse vrijetijdscultuur. Voor SUNDAY filmde ze op de ‘zevende dag’ de wandelaars op de Kalmthoutse Heide. Maakt dat van haar een zondagsfilmer?

Bertrand Bonello over Zombi Child

3

De Franse cineast Bertrand Bonello kwam met zijn nieuwste film ZOMBI CHILD van de Quinzaine in Cannes naar het BRIFF in Brussel. Tijdens een masterclass lichtte de muzikant-cineast zijn werk toe. We spraken met hem over zombies, slaven en bezetenheid.

Interview: Olivier Meys over Bitter Flowers

3

“De mooiste bloemen bloeien na een hele koude winter”, zegt Lina’s echtgenote liefdevol tegen haar in de eerste helft van de film. Die woorden vormden de inspiratie voor de titel 'Bitter Flowers'. Ze gaan bitter klinken wanneer Lina, die naar Parijs trekt in de ijdele hoop meer te verdienen, in de prostitutie terechtkomt.

Filmbedrijf buiten adem

0

“Ik ben niet bang voor werkloosheid en voor de crisis. Er is nog erger op komst. Maar als we ons blijven concentreren op kleine dingen, zien we het grote gevaar niet aankomen”, zei Adèle Haenel in ‘Les combattants’ (2014), het sterke debuut van Thomas Cailley. In die film vermoed je dat het onbestemde gevaar bosbranden zijn, in volle coronacrisis lijkt het wel een profetische uitspraak over een virus dat niemand zag komen.

Peter Handke: geen Oscar maar Nobelprijs

5

Met de recente Nobelprijs voor zijn literaire oeuvre dreigt Peter Handkes filmwerk als scenarioschrijver (‘Der Himmel über Berlin’, 1987) en cineast (‘Die linkshandige Frau’, 1978) onder de boeken bedolven te worden. Toch valt zijn stilistische invloed op de naoorlogse Duitse Neue Kino niet te onderschatten. Ook het filmopus van Wim Wenders zou onvermijdelijk inboeten aan kwaliteit zonder Handkes pen.

In memoriam Willy Magiels

0

Op 16 november 2018 overleed op 74-jarige leeftijd Willy Magiels, filmjournalist, hoofdredacteur van het tijdschrift 'Film', secretaris van filmpersbond VVF en pleitbezorger van de geëngageerde film. Tijdens de uitvaart op zaterdag 24 november in Filmhuis Klappei namen familie en vrienden afscheid. Jos Horemans, voormalig directeur van Filmmagie en medelid van VVF, kende hem jarenlang als "strijdmakker voor de betere film" en sprak toen onderstaand in memoriam uit.

Geen Big Ben: Britse film na Brexit

0

Toen acteur Ralph Fiennes ruim een jaar geleden in Sevilla de oeuvreprijs van de European Film Academy in ontvangst nam, betreurde hij in zijn toespraak het “pijnlijke en deprimerende” niveau van het Brexit-discours. “I am a strong remainer”, positioneerde hij zich. “Ik geloof dat het belangrijk is om de barrières weg te nemen om tot een dynamische handel en een culturele dialoog te komen.”

Pagina's

onomatopee