Zoeken

It

3

In een steeds meer beangstigende wereld werkt horror blijkbaar geruststellend en louterend. Getuige het commerciële succes van twee markante bronnen van angst en hoop in 2017: de raciale horrorsatire ‘Get Out’ en de Stephen Kingverfilming IT, wereldwijd de grootste horrorhit ooit.

Stranger Things seizoen 3

2

Het nieuwe seizoen van STRANGER THINGS is de hype van het moment bij Netflix. Zo zouden er opnieuw kijkrecords aan diggelen gaan. Werkt de eightiesode echter nog of zit er sleet op de formule?

Das Cabinet des Dr. Caligari

4

Honderd jaar geleden zorgde de Duitse expressionistische cineast Robert Wiene, mede dankzij Fritz Lang, voor de eerste horrorlangspeler met DAS CABINET DES DR. CALIGARI. Geweld, gruwel en monsters verlieten de cinema niet meer en leidden tot een specifiek genre: de horrorfilm. Wiene draaide ook nog ‘Orlacs Hände’, maar CALIGARI blijft zijn meesterwerk.

Halloween

3

In mei brengt Cannes, met de uitreiking van de Carrosse d'Or door de Quinzaine, hulde aan John Carpenter, de regisseur die bewees dat 'gewone' horrorfilms buitengewone cinema kunnen zijn. Dat gebeurt 41 jaar na ‘Halloween’, de kleine slasher die een grote invloed had op generaties fans en filmers. En ook in het jaar waarin David Gordon Green een leuke variant serveerde.

Suspiria

4

De fans van Dario Argento en de meester zelf waren niet opgetogen met de nieuwe SUSPIRIA, maar die andere gekke Italiaan, filmkameleon Luca Guadagnino, leverde wel een eigenzinnig en gestileerd horrorsprookje af. Geen remake maar een ‘coverversie’, benadrukt de cineast die met zijn eigen esthetische gevoeligheden variaties op een thema doorvoert.

The Curse of La Llorona

3

Dat er dingen bestaan waarvan we geen besef hebben is een van de thema's van horrorfilms. Omdat zowel kijker als protagonist er niet in geloven, blijft het monster fictie. THE CURSE OF LA LLORONA wil via een Latijns-Amerikaanse legende de grens tussen fictie en realiteit doen vervagen en een nieuw iconisch monster creëren.