Zoeken

J’ai perdu mon corps

3

De Franse debutant Jérémy Clapin haalt het beste uit de kracht van animatie om het onmogelijke geloofwaardig neer te zetten. J'AI PERDU MON CORPS toont een eenzame hand op de dool in Parijs. Wat in liveaction al snel sciencefiction wordt, is hier een bron van empathie.

Coco

4

Indrukwekkend ogen Pixars animatiefilms steevast, maar echt magisch en betoverend zijn er maar een handvol: 'Finding Nemo', 'Ratatouille', 'WALL-E', 'Up' en nu COCO. Een kleurrijke en muzikale parabel die donkere materie – een wereld waarin je tweemaal sterft, een tweede maal door de vergetelheid – warm serveert. Emotioneel maar nooit sentimenteel.

Isle of Dogs

4

Het Trumptijdperk inspireert de Amerikaanse onafhankelijke filmmaker Wes Anderson om, in na zijn 'Fantastic Mr. Fox' tweede stop-motionavontuur, voor het eerst een politiek geladen fabel te vertellen. Al blijft zijn Japanse animatie dystopie ISLE OF DOGS vooral speels en aaibaar. Anderson kwispelt en blaft maar laat het grommen en bijten achterwege.

Toy Story 4

4

De oneven afleveringen van de ‘Toy Story’-franchise waren behoorlijk spectaculair, maar nummer twee bleek een afknapper. Daarom vreesden we het ergste voor TOY STORY 4. Pixar heeft zich echter overtroffen: de studio stofte de vertrouwde 'speelgoedkameraad in gevaar'-formule af en toverde een leuke en creatieve sequel op het scherm. Een zelfreflectief en karaktergedreven avontuur.

onomatopee