Zoeken

A Touch of Sin

4

Onverschilligheid, vernedering, gelinkt aan sociale onrechtvaardigheid vormen de rode draad door A TOUCH OF SIN, een eigentijdse morele vertelling van de Chinese politieke filmer Jia Zhang-ke. De maker van ‘Platform’, ‘Unknown Pleasures’, ‘The World’, ‘Still Life’ en ‘24 City’ koos daarvoor als filmgenre de roadmovie en liet zich inspireren door de martial arts cinema van KingHu

Ash Is Purest White

4

De Chinese filmmaker Jia Zhangke (°1970) weet als geen ander de veranderingen die zijn thuisland doormaakt te vatten in meeslepende verhalen. Voor ASH IS PUREST WHITE gaat hij aan de slag met het misdaadgenre en toont hij zich een straf actieregisseur, terwijl hij finaal de transformerende Chinese samenleving een spiegel voorhoudt.

The Assassin

4

Drukt de Taiwanese cineast Hou Hsiao-Hsien met THE ASSASIN in de voetsporen van de Chinese maestro Zhang Yimou, wiens sociale drama’s anno 2002 en 2004 plaats maakten voor de zuiver esthetische Wuxia’s Hero en House of Flying Daggers? Niet echt, neen.

Mountains May Depart

4

Chinese films hebben altijd al per definitie die extra gelaagdheid voor ons westerlingen. De cultuur die ons fascineert, het ongrijpbare van hun alledaagse bestaan.