Zoeken

Oslo, 31. August

4

“Het leven is goed”, zegt een dokter. “Goed waarvoor”, vraagt zijn patiënt. Deze ontnuchterende dialoog kleurde Le Feu Follet, een melancholische film van Louis Malle uit 1963 over een in een diepe existentiële crisis verkerende alcoholist. De Noorse cineast Joachim Trier (Reprise) baseert zich voor OSLO, 31. AUGUST op dezelfde (uit de jaren 20 daterende) roman van Pierre Drieu La Rochelle. Trier focust op 24 uur uit het leven van een moeizaam herstellende drugsverslaafde.

Nymphomaniac I & II

4

Lars von Trier, die voortdurend de controverse zoekt, blijft een razend interessante cineast. Ook zijn nieuwste, de sterk erotisch geënte odyssee NYMPHOMANIAC I & II, die van uitgesproken poëtisch en seksueel expliciet naar onuitstaanbaar gewelddadig slalomt, zal wel weer zijn voor en tegenstanders hebben. Maar is vooral ook een synthese van zijn eerder werk.

À perdre la raison

3

Zonder er in feite allusie op te maken verfilmde de Brusselse filmregisseur Joachim Lafosse, maker van niet onbesproken films zoals Nue propriété en Elève libre in A PERDRE LA RAISON waargebeurde feiten van vijf jaar geleden toen in Nijvel een moeder haar kinderen vermoordde.

onomatopee