Zoeken

Louder than Bombs

3

Een gezin is een mozaïek van herinneringen, waarbij familieleden met dezelfde puzzelstukjes elk eigen histories construeren. In zijn eerste Engelstalige film LOUDER THAN BOMBS verbeeldt de Noor Joachim Trier die meervoudige memorie door heen en weer te schakelen tussen de perspectieven en voice-overs van verschillende personages.

Oslo, 31. August

4

“Het leven is goed”, zegt een dokter. “Goed waarvoor”, vraagt zijn patiënt. Deze ontnuchterende dialoog kleurde Le Feu Follet, een melancholische film van Louis Malle uit 1963 over een in een diepe existentiële crisis verkerende alcoholist. De Noorse cineast Joachim Trier (Reprise) baseert zich voor OSLO, 31. AUGUST op dezelfde (uit de jaren 20 daterende) roman van Pierre Drieu La Rochelle. Trier focust op 24 uur uit het leven van een moeizaam herstellende drugsverslaafde.

The House That Jack Built

3

Meester-provocateur Lars von Trier doet het weer. Bij de wereldpremière van THE HOUSE THAT JACK BUILT tijdens Cannes 2018 verlieten tientallen mensen de zaal en maakten critici gewag van een weerzinwekkend, walgelijk schouwspel. Zijn nieuwste is tegelijk het klinische verslag van een gestoorde geest en een gitzwarte komedie.

Nymphomaniac I & II

4

Lars von Trier, die voortdurend de controverse zoekt, blijft een razend interessante cineast. Ook zijn nieuwste, de sterk erotisch geënte odyssee NYMPHOMANIAC I & II, die van uitgesproken poëtisch en seksueel expliciet naar onuitstaanbaar gewelddadig slalomt, zal wel weer zijn voor en tegenstanders hebben. Maar is vooral ook een synthese van zijn eerder werk.

Shokuzai

4

Kiyoshi Kurosawa wierp zich eind jaren 90 op als een van de interessantste Japanse cineasten. Hij was eerst actief in het circuit van de yakuza- en softpornofilm. Via een reeks razend knappe onafhankelijke horrorfilms (o.m. Cure, Charisma, Séance) - waarvan sommige een inferieure Amerikaanse remake kregen (bijvoorbeeld Pulse) - werd hij een graag geziene gast op westerse filmfestivals. Met SHOKUZAI keert hij in grote vorm terug, na het fletse en prekerige Tokyo Sonata (2008).

Terug naar morgen

1

Wat als je het magisch realisme van Hubert Lampo’s ‘de komst van Joachim Stiller’ kruist met de tijdreisfilm The Butterfly Effect? Dat is wat TERUG NAAR MORGEN doet. Een tijdloze e-mail knalt de film open als was het een brief van Stiller uit Lampo’s meesterwerk.

À perdre la raison

3

Zonder er in feite allusie op te maken verfilmde de Brusselse filmregisseur Joachim Lafosse, maker van niet onbesproken films zoals Nue propriété en Elève libre in A PERDRE LA RAISON waargebeurde feiten van vijf jaar geleden toen in Nijvel een moeder haar kinderen vermoordde.

Mobile Home

3

Na de breuk met zijn lief trekt Simon in bij zijn gepensioneerde, bemoeizieke ouders in zijn geboortedorp en komt zo opnieuw in contact met zijn boezemvriend Julien, die samenwoont met zijn hulpbehoevende alleenstaande vader. De twee werkloze dertigers vatten al snel het plan op om een oude jeugddroom te realiseren: het weinig rooskleurige leven in het dorp achter zich laten en de wereld zien.

A Perfect Day

3

Bosnië, 1995. Terwijl de strijdende partijen in het voormalige Joegoslavië een wankel bestand naleven, wordt in een waterput een lijk gevonden. Door deze doelbewuste sabotagedaad moet een grote groep mensen het zonder drinkwater stellen.

Kon Tiki

2

Om de lotgevallen van een held uit de vaderlandse geschiedenis te verfilmen ga je best niet over een nacht ijs, zo moet men bij de legendarische Scandinavische studio Nordisk Film gedacht hebben. Kon-Tiki, naar het gelijknamige vlot waarmee de Noorse antropoloog-etnograaf Thor Heyerdahl zijn meest memorabele expeditie ondernam, oogt dan ook als een waar prestigeproject.

Pagina's