Zoeken

Adieu Joel Schumacher (1939-2020)

5

“Ik ben heel erg tegen labels”, benadrukte Joel Schumacher, maar bij zijn dood regent het labels. “De eerste openlijke homoseksuele cineast van zijn generatie.” “Hollywoodshowman.” “Specialist van slechte hitfilms.” “Ontdekker van acteertalent.” “Kitschmeester.” De ondertoon bij dit alles: Schumacher was geen al te beste filmmaker. Dat was een gevolg van zijn ‘Batman & Robin’-fiasco. Jammer, want als Schumacher één label verdient, dan is dat: onderschat outsider.

Hong Kong Film Festival verslag

0

Voor het eerst was onze medewerker en voorzitter van de vzw, Karel Deburchgrave, te gast op het Internationaal Filmfestival van Hong Kong. Hij zetelde in de jury van Signis en bracht uitgebreid relaas van zijn ervaringen in dat nog vrij nieuwe filmfestival.

Waarom Filmmagie vzw zich niet kan neerleggen bij een negatief advies van de commissie

0

“Cultureel Vlaanderen verdient beter dan deze rommeladviezen, haaks op het beleid.” “Onbegrijpelijk en onaanvaardbaar hoe kunst gehakt wordt.” “Incompetent, alsof de dossiers niet eens gelezen worden.” Dat zijn zowat de besluiten die de Vlaamse pers getrokken heeft na de publicatie van de adviezen. Maar dat wisten we bij Filmmagie vzw reeds sedert 2009 toen de Beoordelingscommissie Audiovisuele Kunsten ons met een negatief advies bedacht; het eerste in vijftig jaar.

Montgomery Clift (I): De wonderjaren (1946-'56)

0

Dit jaar is het precies vijftig jaar geleden dat de Amerikaanse acteur Montgomery Clift (1920-1966) overleed. Clift geldt als de voorloper van een hele generatie method-acteurs zoals Marlon Brando en James Dean, die later het witte doek zouden veroveren. In tegenstelling tot Brando en Dean koos Montgomery Clift voor een meer intellectuele benadering van method acting. Geleidelijk aan verloor hij zijn status als innovator, waardoor hij vandaag enkel bekend is bij filmhistorici en cinefielen. Een poging tot rehabilitatie dringt zich op. Dit eerste deel beschrijft de jonge jaren van de acteur.

Archief: interview Stuart Gordon (1947-2020)

5

Gisteren, op 24 maart, overleed de Amerikaanse filmmaker Stuart Gordon (1947-2020). In de late jaren 60, te midden van Vietnamprotesten, startte hij met experimenteel theater. Hij zou de planken nooit achter zich laten, maar maakte wel vooral naam als regisseur van cultfilms als ‘Re-Animator’ (1985), ‘Edmond’ (2005) en ‘Stuck’ (2007). Die laatste bracht hij mee op een van z’n bezoeken aan het BIFFF in Brussel. We hernemen een interview van toen, als ode aan een onderschat cineast.

Interview: Amat Escalante over La región salvaje

4

Met zijn even summiere als gebalde oeuvre neemt de Mexicaanse cineast Amat Escalante een unieke plaats in binnen het huidige filmlandschap. Naar aanleiding van het MOOOV-festival hadden we een gesprek met de regisseur van 'Sangre', 'Los bastardos' en 'Heli'. Insteek was LA REGIÓN SALVAJE/THE UNTAMED, zijn onbenoembare, intrigerende nieuwe film (zie bespreking in FM 675).

Filmmagie vzw ziet subsidies door de schouw vliegen

0

“Filmmagie neemt een dermate unieke en complementaire rol in binnen de kwetsbare sector van informatie binnen de filmwereld in Vlaanderen dat een verdwijnen onherstelbare schade zou aanrichten.” Dat was in 2009 de motivatie van de toenmalige minister van Cultuur om Filmmagie na 53 jaar te blijven subsidiëren. Indrukwekkend verwoord, maar niet voor huidig minister Joke Schauvliege die voor Filmmagies 56ste verjaardag en haar unieke rol welgeteld zero euro overhad.

Interview: Olivier Meys over Bitter Flowers

3

“De mooiste bloemen bloeien na een hele koude winter”, zegt Lina’s echtgenote liefdevol tegen haar in de eerste helft van de film. Die woorden vormden de inspiratie voor de titel 'Bitter Flowers'. Ze gaan bitter klinken wanneer Lina, die naar Parijs trekt in de ijdele hoop meer te verdienen, in de prostitutie terechtkomt.

Interview met Jan Rastelli (I)

0

“Gaat het slecht met de arthouses? Natuurlijk, maar de hele cinema doet het slecht! Nationaal gingen we in 2007 weer zeven procent naar beneden terwijl er in Oostende zelfs zalen bijkwamen. De cijfers zijn niet goed en arthouses zien daar meer van af omdat onze aantallen kleiner zijn. Anderzijds ben ik geneigd te denken dat als er cinema zal blijven bestaan, het de arthouses zullen zijn. Veeleer de kleine zalen in de steden dan de grote mastodonten aan de rand van de stad”. Aan het woord is STUDIO LEUVEN-bezieler Jan Rastelli, lid van een heuse cinemadynastie en zoon van de grote Vlaamse arthousepionier Jos Rastelli. Vader Jos richtte in het woelige Leuven van 1968 de STUDIO op, een arthouse die nu door zoon Jan wordt gerund en een monument blijft voor studenten en cinefielen.

Kristof Bilsen over Mother

3

Ken Loach vond in 'Sorry We Missed You' geen oplossing voor de zieltogende Britse ouderenzorg. In MOTHER reikt documentairemaker Kristof Bilsen wel een antwoord aan, maar hij botst evenzeer op dilemma’s. De zorg voor westerse Alzheimerpatiënten in Thailand is tegelijk zachtaardig én symptomatisch voor structurele ongelijkheid.

Pagina's