Zoeken

Rocketman

3

“Why not just sing without this ridiculous paraphernalia?” vraagt songwriter Bernie Taupin aan een in veren getooide Elton John. “Because people don’t pay to see Reginald Dwight”, snauwt deze hem toe. “People pay to see Elton John!” Laat een theatrale popgod net dat zijn. Die les heeft regisseur Dexter Fletcher wel getrokken uit ‘Bohemian Rhapsody’, de oubollige Queenbiopic die hij grotendeels redde toen Bryan Singer uit de regiestoel werd gesleurd.

Jackie

3

Na het Chileense icoon Pablo Neruda komt Larraín – via Darren Aronofsky – uit bij een Amerikaans icoon. Opnieuw incorporeert hij historische feiten in een mythische constructie. Niet voor niets heet Larraíns productiefirma Fabula.

Selma

4

Vijftig jaar moest de zwarte vredesapostel en begenadigd spreker Martin Luther King Jr wachten voor hij met een bioscoopfilm wordt herdacht. Tegelijk is SELMA, in een regie van de Afro-Amerikaanse cineaste Ava 'I Will Follow' DuVernay, gezien enkele recente gevallen van doodslag in de VS – blank politiegeweld contra zwarten – brandend actueel.

Miles Ahead

4

Mijlpaal in de muziekgeschiedenis

Hidden Figures

3

Mooi, met flegma en niet zonder humor hoe twee onmogelijkheden – het in de ruimte brengen van de eerste mens én de emancipatiestrijd van de zwarte vrouw – parallel worden geschetst in een en hetzelfde, op ware feiten gebaseerde verhaal, getekend Ted Melfi (St.Vincent).

Foxcatcher

4

De relatie tussen een excentrieke miljardair en zijn pupil, Gouden Medaillewinnaar op de Olympische Spelen, was de inzet van FOXCATCHER van Bennett 'Capote' Miller.

onomatopee