Zoeken

The Sisters Brothers

4

Alhoewel de Franse cineast Jacques Audiard geen westernfan is, weet hij met THE SISTERS BROTHERS het genre nieuw leven in te blazen. In dit grappige én melancholische sprookje over trauma’s, geweld, beschaving, veranderende tijden en pacifistische utopieën zijn John C. Reilly, Joaquin Phoenix en Jake Gyllenhaal atypische cowboys.

Hope and Glory

4

“Ik heb een zwak voor HOPE AND GLORY (1987) omdat die film gaat over mijn eigen familie”, stelt de Britse regisseur John Boorman (‘Point Blank’, ‘Deliverance’). Terecht, want deze semi-autobiografische film is een intrigerende en wondermooie blik door de ogen van een verbaasde zevenjarige jongen in een door bommen geteisterd Londen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

The Last Son

2

Edward 'Ted' Kennedy was minder populair en mediageniek dan zijn broers Bobby en John Fitzgerald Kennedy. Over het zwarte schaap van de machtige clan zijn dan ook amper films gemaakt. THE LAST SON wekt sympathie op voor een tragische figuur.

Lady Bird

4

Aan de zijde van regisseur Noah Baumbach groeide actrice Greta Gerwig uit tot de koningin van de onafhankelijke 'mumblecore' cinema. In afwachting van haar 'Little Women'-update ontpopt ze zich als regisseur met LADY BIRD tot een vrouwelijke John Hughes voor millennials. Gelukkig wordt haar kroniek van het innerlijke leven van tieners niet pas postuum geprezen.

Halloween

3

In mei brengt Cannes, met de uitreiking van de Carrosse d'Or door de Quinzaine, hulde aan John Carpenter, de regisseur die bewees dat 'gewone' horrorfilms buitengewone cinema kunnen zijn. Dat gebeurt 41 jaar na ‘Halloween’, de kleine slasher die een grote invloed had op generaties fans en filmers. En ook in het jaar waarin David Gordon Green een leuke variant serveerde.

In Dubious Battle

3

James Franco is niet enkel alomtegenwoordig als acteur ('Spider-Man', 'Milk', '127 Hours'), zijn filmografie als regisseur oogt ondertussen best indrukwekkend. In zijn reeks opmerkelijke literatuurverfilmingen is er nu een uitstekende, door woede gedreven, adaptatie van John Steinbeck: IN DUBIOUS BATTLE.

Atomic Blonde

3

De spionagefilm boomde tijdens de Koude Oorlog en leek met het vallen van de Berlijnse Muur een gedoemd genre. Niets was minder waar. Naar het voorbeeld van opperspion James Bond verschoof de klemtoon echter van spanning en mysterie naar actie en geweld. David Leitchs ultragestileerde spionagethriller ATOMIC BLONDE vormt daarop geen uitzondering.

Peggy Sue Got Married

4

Nu we bijna met een achteruitkijkspiegel kunnen focussen op de jaren 2010, richt Columbia Pictures de volgspot op de jaren 80. Niet echt hoogdagen in Hollywood, met veel geformateerde films die ver verwijderd waren van de wilde New Hollywoodparels. Toch zijn er (her)ontdekkingen te doen. Zoals Francis Ford Coppola’s PEGGY SUE GOT MARRIED.

The Numbers Station

1

“Grosse Pointe Blank”, “Serendipity” en vooral “High Fidelity” zijn stuk voor stuk filmtitels die altijd wel zullen bij blijven alleen al dankzij acteur John Cusack die telkens opnieuw ronduit schittert. De verwachtingen bij deze nieuwe film waren dan ook groot. Maar deze thriller THE NUMBERS STATION van de Deense filmer Kasper Barfoed blijft onder de verwachtingen. De beloftevolle cineast maakt weliswaar zijn Engelstalig debuut maar de film blijft helaas steken in goede bedoelingen.

Borg McEnroe

2

De Deense regisseur Janus Metz Pedersen had van BORG MCENROE een documentaire of een realistische biopic kunnen maken maar het is een stuk dramatische fictie geworden opgehangen aan de legendarische Wimbledonfinale tussen beide giganten uit 1980. Een tennisclash als 'einde-van-een-tijdperk'.

Pagina's