Zoeken

The Sisters Brothers

4

Alhoewel de Franse cineast Jacques Audiard geen westernfan is, weet hij met THE SISTERS BROTHERS het genre nieuw leven in te blazen. In dit grappige én melancholische sprookje over trauma’s, geweld, beschaving, veranderende tijden en pacifistische utopieën zijn John C. Reilly, Joaquin Phoenix en Jake Gyllenhaal atypische cowboys.

The Last Son

2

Edward 'Ted' Kennedy was minder populair en mediageniek dan zijn broers Bobby en John Fitzgerald Kennedy. Over het zwarte schaap van de machtige clan zijn dan ook amper films gemaakt. THE LAST SON wekt sympathie op voor een tragische figuur.

Lady Bird

4

Aan de zijde van regisseur Noah Baumbach groeide actrice Greta Gerwig uit tot de koningin van de onafhankelijke 'mumblecore' cinema. In afwachting van haar 'Little Women'-update ontpopt ze zich als regisseur met LADY BIRD tot een vrouwelijke John Hughes voor millennials. Gelukkig wordt haar kroniek van het innerlijke leven van tieners niet pas postuum geprezen.

Halloween

3

In mei brengt Cannes, met de uitreiking van de Carrosse d'Or door de Quinzaine, hulde aan John Carpenter, de regisseur die bewees dat 'gewone' horrorfilms buitengewone cinema kunnen zijn. Dat gebeurt 41 jaar na ‘Halloween’, de kleine slasher die een grote invloed had op generaties fans en filmers. En ook in het jaar waarin David Gordon Green een leuke variant serveerde.

In Dubious Battle

3

James Franco is niet enkel alomtegenwoordig als acteur ('Spider-Man', 'Milk', '127 Hours'), zijn filmografie als regisseur oogt ondertussen best indrukwekkend. In zijn reeks opmerkelijke literatuurverfilmingen is er nu een uitstekende, door woede gedreven, adaptatie van John Steinbeck: IN DUBIOUS BATTLE.

Atomic Blonde

3

De spionagefilm boomde tijdens de Koude Oorlog en leek met het vallen van de Berlijnse Muur een gedoemd genre. Niets was minder waar. Naar het voorbeeld van opperspion James Bond verschoof de klemtoon echter van spanning en mysterie naar actie en geweld. David Leitchs ultragestileerde spionagethriller ATOMIC BLONDE vormt daarop geen uitzondering.

The Numbers Station

1

“Grosse Pointe Blank”, “Serendipity” en vooral “High Fidelity” zijn stuk voor stuk filmtitels die altijd wel zullen bij blijven alleen al dankzij acteur John Cusack die telkens opnieuw ronduit schittert. De verwachtingen bij deze nieuwe film waren dan ook groot. Maar deze thriller THE NUMBERS STATION van de Deense filmer Kasper Barfoed blijft onder de verwachtingen. De beloftevolle cineast maakt weliswaar zijn Engelstalig debuut maar de film blijft helaas steken in goede bedoelingen.

Borg McEnroe

2

De Deense regisseur Janus Metz Pedersen had van BORG MCENROE een documentaire of een realistische biopic kunnen maken maar het is een stuk dramatische fictie geworden opgehangen aan de legendarische Wimbledonfinale tussen beide giganten uit 1980. Een tennisclash als 'einde-van-een-tijdperk'.

All the Money in the World

2

Twee verdwijningen overheersen Ridley Scotts ALL THE MONEY IN THE WORLD. Enerzijds de ontvoering van een personage, de 16-jarige Getty-erfgenaam John Paul Getty III door Italiaanse gangsters. Anderzijds de verwijdering van acteur Kevin Spacey, in ongenade gevallen na beschuldigingen van seksuele agressie. Telkens draait het om één ding: geld.

A Quiet Place

4

De verrassingshit van het jaar is een ook bij critici populaire lowbudgetfilm zonder veel effecten en met nog minder woorden. In John Krasinski’s zenuwslopende horrorfilm A QUIET PLACE tracht een gezin op het postapocalyptische Amerikaanse platteland een doodse stilte te bewaren om uit de dodelijke greep van blinde buitenaardse wezens te blijven.

Pagina's