Zoeken

Greta

2

Neil Jordan en Isabelle Huppert kennen allebei hun weg in B-films die de ‘B’ met trots dragen. Of stalkerthriller met sprookjesallures GRETA de juiste snaar raakt, is echter nog maar de vraag.

Weird City

3

Met Jordan Peele als medebedenker, een slim huis met de stem van Mark Hamill en acteurs zoals Ed O’Neill, Dylan O’Brien, Steven Yeun en Awkwafina lijkt WEIRD CITY op het eerste gezicht al een schot in de roos. YouTube vestigt hiermee voor de eerste keer echt de aandacht op zijn streamingplatform, maar dat aanbod vormt momenteel weinig concurrentie voor marktleiders zoals Netflix en Hulu.

Kong: Skull Island

3

KONG: SKULL ISLAND is geen King Kong-prequel en evenmin een reboot van de franchise via een remake van de versies van 1933 (Cooper & Schoedsack), 1976 (Guillermin) of 2005 (Jackson).

Thema: Kleinhandelaars in angst

0

Hoewel Amerikaanse horrorfilms nog altijd geworteld zijn in de primordiale angsten van mens en maatschappij, vertonen ze de laatste jaren een onmiskenbare trend: kleinschalige, vaak onafhankelijke producties wagen zich aan een subversievere variant. Minder geld, meer verbeelding? Wat zegt de uitbeelding van tijdloze angsten over moderne cinema en de huidige samenleving?

Robert Eggers over The Lighthouse

5

Op 2 maart begon Robert Eggers in Noord-Ierland aan zijn Vikingepos 'The Northman'. Twee weken later legde producent Disney de opnamen stil: Covid-19. Een nieuwe tegenslag voor de Amerikaanse onafhankelijke regisseur die wel lof kreeg voor zijn debuut 'The Witch' en 'The Lighthouse', maar beide films slechts beperkt verdeeld zag worden. Zo haalden ze in België geen bioscooprelease. Maar in Deauville toonde Eggers zich tevreden. “Ik heb de film kunnen maken die ik wou.”

Fruitvale Station

3

Vooraleer je de bioscoop binnenstapt om deze onder meer al in Tribeca op het filmfestival bekroonde debuutfilm van Ryan Coogler te gaan zien, zal je een beslissing moeten nemen: Geef ik me over aan de kracht van vakkundig gemaakte cinema met het hart op de juiste plaats of ga ik me ergeren aan de emotionele manipulatie bij een reconstructie van waargebeurde feiten die het manifeste verkiest boven het authentieke?

The Way Back

2

In sportfilms tilt de belangrijkste bijzaak ter wereld vaak zware metaforen. De uitkomst van een spel, van levensbelang voor sommigen, spiegelt een bestaan gedreven door prestatiedrang. Winnen en verliezen liggen er dicht bij elkaar, handig verpakt in de nagelbijtende spanning van een wegtikkende klok. Basketfilms als ‘Hoosiers’, ‘White Men Can’t Jump’ of ‘He Got Game’ hebben onmiskenbaar een sociale drijfveer. In it to win it.

Pagina's

onomatopee