Zoeken

Dom Hemingway

2

In de gevangenis klampt een naakte man zich vast aan twee metalen stangen terwijl hij schuimbekkend een lyrische monoloog afsteekt. Het speeksel spat van zijn lippen en op de cameralens terwijl hij kermt dat “een schilderij van [zijn] penis in het Louvre zou moeten hangen”.

Hungry Hearts

3

De eerste scène is claustrofobisch van aard en is in dat opzicht al een voorbode van de rest van de film, waarin kleine ruimtes en extreme close-ups een tweede natuur zijn. Ze zijn de veruitwendiging van de eenzaamheid en de beklemmende relatie tussen de twee protagonisten.

King Arthur: Legend of the Sword

2

Guy Ritchie valt meteen – en vrij letterlijk – met de deur in huis. Mordred (uitgebeeld als de incarnatie van de duivel) bestormt met reusachtige olifanten Camelot. Koning Uther Pendragon maakt met de behulp van zijn magische zwaard Excalibur een einde aan de belegering. Even later wordt hij echter verraden door zijn machtswellustige broer Vortigern (rol van Jude Law), die op de troon aast. Uther kan nog net zijn spruit Arthur in een boot zetten. Die groeit op in een bordeel en leert het leven in de achterstraten van Londinium kennen, vult op een niet al te orthodoxe manier koffers vol geld en is goed van de tongriem gesneden.

Genius

2

MAXWELL PERKINS boetseerde als uitgever het werk van Ernest Hemingway en F. Scott Fitzgerald tot de onsterfelijke verhalen zoals we die nu kennen. Toen de passionele auteur Thomas Wolfe bij hem aanklopte met zijn lijvige debuut, stond Perkins voor de grootste uitdaging uit zijn loopbaan: de schrijfsels van het genie temperen tot publiceerbare literatuur. Dat resulteerde in twee tijdloze meesterwerken: Look Homeward, Angel en Of Time and the River.

Filmmagie: een Band of Brothers

0

Red 2, The Smurfs 2, Verschrikkelijke Ikke 2, Kick Ass 2, Hangover 3 en Fast en Furious 6: een greep uit de niet eens zo slechte ontspanningsfilms die ons deze week aangeboden worden in de multiplexen. Voor entertainment halen we hier bij Filmmagie zeker onze neus niet op, alleen pleiten wij er nu al 58 jaar lang voor om de andere film ook een plaatsje te geven. Een luxeproduct voor een nichegroep die daarvoor maar moet betalen? Of een waardevol initiatief dat financieel ondersteund mag worden? Een samenleving die alles wil weten over home-runs en niets meer over Homerus ligt op apegapen. Wie zei ook weer dat cultuur ongeveer alles is wat wij wél, en de apen niet doen?

Adieu Robby Müller (1940-2018)

0

‘Meester van het licht’ was de titel van de retrospectieve over cinematograaf Robby Müller (Willemstad Curaçao, 1940 – Amsterdam, 2018) in het Amsterdamse filmmuseum EYE in 2016. Die plaatste hem meteen in de lijn van Rembrandt en Vermeer. Met dit verschil: bij Müller waren de camera het penseel en de pellicule het doek.

Pagina's