Zoeken

Interview: Julie Mahieu en Jonas Geirnaert over De Dag

3

Na ‘Chaussée d’Amour’ (Nathalie Basteyns, 2016) brengt Telenet opnieuw een Vlaamse fictiereeks op het kleine scherm. Filmregisseurs Gilles Coulier (‘Cargo’) en Dries Vos (‘Bad Trip’) werkten samen voor de psychologische thrillerserie DE DAG, over een uit de hand gelopen bankoverval. Elke aflevering biedt een ander perspectief (van politie over gijzelnemers naar slachtoffers) op het gijzeldrama. Ook het scenario kwam tot stand door een samenwerking. Wij spraken met schrijversduo Julie Mahieu en Jonas Geirnaert.

Janneman Robinson & Poeh

2

Misschien nog populairder bij nostalgische ouders dan bij hun kroost is de naïeve, lichtjes melancholische troetelbeer Winnie de Poeh, die na de boeken, de serie en de getekende animatiefilms nu ook niet kan achterblijven in liveactionformaat. Een dikke duim voor het production design van JANNEMAN ROBINSON & POEH, maar een film is natuurlijk zoveel meer dan dat ...

Robinson Crusoe

2

Wil je de wereld veroveren met een computeranimatiefilm, dan is een onderwerp dat iedereen kent een extra troef.

Elles

3

Studentenprostitutie. We weten dat het bestaat. We kunnen ons afvragen of er geen andere oplossingen zijn voor studentes om hun studies te bekostigen, maar misschien is het wel complexer dan dat.

Interview: Julie Frères over productieatelier Dérives

5

Meer dan veertig jaar geleden werden in de Franse Gemeenschap de productieateliers opgericht, in een geest van libertaire vereniging na mei 68. Om dat te vieren bereidt de Association des Ateliers d’Accueil et de Production Audiovisuelle een online publicatie voor en een retrospectieve met de creatieve oogst van de dertien nonprofitorganisaties. Cinergie sloot zich aan bij de feestelijkheden en ging op bezoek bij de ateliers, die zo kenmerkend zijn voor Franstalig België.

Ni juge ni soumise

3

Nostalgische fans staan te trappelen van ongeduld. Vijf jaar nadat Strip-Tease definitief werd stopgezet brengen makers Jean Libon en Yves Hinant de cultreeks naar het grote scherm. Zonder scenario, interviews of voice-over, met weinig muziek en minimale montage zetten ze via een portret van de onderzoeksrechter Anne Gruwez een beeld neer van een inefficiënt maar menselijk Belgisch gerechtssysteem.

Pagina's

onomatopee