Zoeken

Interview: Julie Mahieu en Jonas Geirnaert over De Dag

3

Na ‘Chaussée d’Amour’ (Nathalie Basteyns, 2016) brengt Telenet opnieuw een Vlaamse fictiereeks op het kleine scherm. Filmregisseurs Gilles Coulier (‘Cargo’) en Dries Vos (‘Bad Trip’) werkten samen voor de psychologische thrillerserie DE DAG, over een uit de hand gelopen bankoverval. Elke aflevering biedt een ander perspectief (van politie over gijzelnemers naar slachtoffers) op het gijzeldrama. Ook het scenario kwam tot stand door een samenwerking. Wij spraken met schrijversduo Julie Mahieu en Jonas Geirnaert.

Interview: Julie Frères over productieatelier Dérives

5

Meer dan veertig jaar geleden werden in de Franse Gemeenschap de productieateliers opgericht, in een geest van libertaire vereniging na mei 68. Om dat te vieren bereidt de Association des Ateliers d’Accueil et de Production Audiovisuelle een online publicatie voor en een retrospectieve met de creatieve oogst van de dertien nonprofitorganisaties. Cinergie sloot zich aan bij de feestelijkheden en ging op bezoek bij de ateliers, die zo kenmerkend zijn voor Franstalig België.

L'hiver Dernier

4

De jonge veehouder Johann is een wandelend anachronisme, zelfs in de traditionele boerengemeenschap waarin hij het bedrijf van zijn vader en grootvader runt. Zijn leven verloopt in cirkels die elk jaar de opeenvolging van de seizoenen volgen.

Mary Poppins Returns

3

Over de decennia heen raakten verschillende generaties kinderen betoverd door de magische Mary Poppins, die kamers opruimt met een eenvoudige vingerknip en in krijttekeningen springt naar betoverende oorden. Disney produceert nostalgische remakes bij de vleet, maar het is ontzettend riskant om de legendarische nanny opnieuw tot leven te brengen: er is namelijk níémand die Julie Andrews in de titelrol kan overtreffen.

Halfweg

2

Het zit Stef, een interieurarchitect van 35, even niet mee. Een echtelijk ‘nevenproject’ heeft tot een scheiding geleid en ook op het werk heeft hij de bons gekregen.

20th Century Women

4

"Films maken is zo moeilijk dat je beter films kunt maken over iets waar je veel over weet”, zegt Mike Mills. “Meer nog, je kunt het beste films te maken over iets dat je zelf wil begrijpen. Dan is de film echt een must voor jou.”

Pagina's