Zoeken

El color del camaleón

3

Hoe leg je een puzzel als je niet weet welk landschap die afbeeldt? Stukjes met wolken hoog in de lucht lijken te ontbreken en ook de bodem waar alles op moet steunen lijkt onvindbaar. De puzzelstukjes die je na lang zoeken toch kan samenleggen tonen een plaatje dat je misschien liever niet had gezien, of dat je in ieder geval niet had verwacht.

El club

4

Een systeem dat straffeloosheid in stand houdt. Het is een thema dat de Chileense filmer Pablo Larraín al heeft aangesneden in zijn drieluik over de dictatuur in het Chili van Pinochet: 'Tony Manero' (2008), 'Post Mortem' (2010) en 'No' (2012). En dus nu ook in zijn nieuwste film EL CLUB, over een club van verloren priesters, verloren zielen.

El Clan

3

Pablo Trapero is een van de boeiendste Argentijnse cineasten van na de eeuwwisseling. In onverbloemde en vaak bikkelharde films zoals Elefante blanco, Carancho en El bonaerense licht hij zijn vaderland door.

El olivo

4

Een half decennium na También la lluvia slaan Icíar Bollaín en Paul Laverty de handen weer in elkaar. Bollaín kennen we als het tienermeisje uit El sur, het meesterwerk van Victor Erice.

El botón de nácar

5

Zoals voor het weergaloze 'Nostalgia de la luz' is de doorgewinterde Chileens filmer Patricio Guzman ook deze keer in de Chileense geschiedenis gedoken met het oog op het wondermooie filmessay EL BOTON DE NACAR. En ook nu weer linkt Guzman micro- met macrokosmos, de mens met de natuur, het kleine verhaal met de Grote Geschiedenis.

Vincent Coen & Guillaume Vandenberghe over Rien n’est pardonné

3

Op het 9de Millenium Festival koos een jury uit elf Belgische documentaires voor het belangwekkende RIEN N’EST PARDONNÉ als winnaar van de Grote Prijs. We geven het woord aan spraakwaterval Vincent Coen en Guillaume Vandenberghe, het duo achter de film. “De aanwezige camera was haar bescherming.”

Pagina's